HÖSTFÄRGER

Med risk för att jag upprepar något jag skrivit tidigare. Men alltså jag älskar den här tiden som snart kommer nu! Löven som ändrar färg och luften som bli klar och frisk. De senaste dagarna, när det har varit varmt på dagen och ganska svalt på morgonen/kvällen, påminner mig mycket det, och det påminner mig om första tiden när vi kom till Madison. Det var i september vi kom dit och vädret var fantastiskt. Madison med omnejd bjöd på en otroligt färgsprakande höst tack vara klimatet och de många varierande trädsorterna.
IMG_0147 Jag fick ganska nyligen lära mig att anledningen till att hösten ibland bli färgsprakande och vacker beror på temperaturskillander. De stora temperaturskillnaderna ”stressar” trädet och gör att löven bildar en form av socker som skapar den röda färgen. Färgerna går också att beskriva med E-nummer och just de röda färgerna har nummer E-163, i fall ni vill stoltsera med det. Eller så kan ni bara läsa vidare på Naturhistoriska riksmuseet. IMG_2480

New England har för övrigt ett område som är ganska unikt för att skapa de rätta förutsättningarna för en spektakulär höst. Och där finns det ju också där en turism som kallas leaf peeping. Festligt värre. Om jag bara hade lite mer obegränsat med tid och pengar så skulle jag nog ägna mig åt den formen av turism. Vi gjorde ju visserligen vad som kan beskrivas som en lightversion av det när vi följde med Jim och hans familj på på utflykt till Devils Lake State Park. Men någon gång kanske jag ska göra den där höstresan till New England på riktigt. Jaja. Oavsett vilket så ser jag fram emot den stundande färgprakten.

IMG_2918

Kommentera

