DET HÄR MED SMINK…

Hörni det här med smink alltså. Så fruktansvärt ytligt. Och svårt. Men framförallt – så jäkla kul det är! Jag skrev ju (för lääänge sedan) att jag spenderat en smärre förmögenhet på smink. I det sminket ingick bland annat ögonbrynsskugga och tillhörande pensel. Jag har aldrig varit en person som sminkat ögonbrynen. Har liksom inte tyckt att det var nödvändigt eftersom jag ändå har ganska mörka ögonbryn. Men det känns som att de senaste årens mode har satt fokus på ögonbrynen så nu var jag lite nyfiken på att prova. Och det är så häftigt att se vad det gör med ens utseende. Det är som att jag förvandlas till en ny person. (Nej inte alls, men ni fattar poängen). Jag är lite skraj för att råka ta för mycket, eller få till någon knäpp linje så jag övar lite smyg hemma när Märtha sover. Så att när jag väl ska ut i verkligheten inte ska se ut som en clown.

Jag funderar på om jag tycker att smink är roligt för att jag alltid gillat att klä ut mig. Som liten rotade jag och mina kusiner igenom de egna, föräldrarnas och farmor och farfars garderober i jakt på något att klä ut oss i. Och när det vankades kalas var mamma snabb på att sy upp kattkostymer, riddardräkter eller prinsessklänningar om det var maskerad (festligt värre!) För att inte tala om hur fantastiskt skoj jag tyckte att Chalmerstiden var med alla sittningar där jag fick möjlighet att klä ut mig. Jag längtar en massa till Aaron och Märtha blir så stora att de också kan uppskatta att klä ut sig. (Försökte få igenom maskerad till Aarons ettårskalas men eftersom hans kusin Hugo är livrädd för utklädda människor la vi ner det projektet, inte kul att skrämma barn ju). Hur som helst. Tillbaka till sminket. Jag tycker det är skitkul. Och för att bevisa exakt hur skitkul jag tycker det är kommer här en kort bildserie på mig själv. Utan och med smink.

Här är jag utan smink i halvtaskigt ljus
20160906-IMG_2879

Och här är jag med smink i halvtaskigt ljus
20160913-IMG_3205

Och med smink i kanonljus (älskar min ögonfärg i det här ljuset btw)

20160913-IMG_3208

Förresten. Smink är också fantastiskt att ta till när ens lilla bebis är sjuk och har vaknat 1-2 gånger i timmen några nätter i rad på grund av feber…

2 reaktioner på ”DET HÄR MED SMINK…

  1. Jag tycker du är jättefin utan smink också!!
    Jag har inte använt så mycket smink på år och dar. I Alaska så fanns det inte riktigt någon anledning till det 🙂 Jag brukade sminka mig lite granna i Sverige, något jag saknar dock är att måla naglarna. Det brukade jag göra jättemycket, till och med första tiden i Alaska. Nu innan jag flyttade hit till Madison så tänkte jag att jag skulle börja måla naglarna igen, men det har inte blivit av. Ska nog försöka göra det igen 🙂

    Gilla

    1. Tack!
      Ja det här med nagellack alltså. Sedan jag fick barn har jag typ slutat med det för jag har blivit så luktkänslig. Väldigt märkligt. Nu var jag inte direkt någon storkonsument av nagellack tidigare men i alla fall.
      Kan föreställa mig att tanken på smink känns ganska avlägset i vildmarken 🙂 Jag sminkar mig som sagt mest för att det är kul. Ibland kör jag all in på jobbet, ibland har jag knappt tvättat ur sömnen ur ögonen. Mina stackars kollegor tycker väl att jag är knäpp. Eller nä. Det gör dem inte, men de skulle kunna.

      Gilla

Kommentera

