DAGDRÖMMAR OCH GAMLA KURSBÖCKER

Att det råder någon form av extrem värmebölja är väl knappast något som någon kan ha missat. Jag blir alldeles förvirrad när jag går ut i carporten klockan 21.05 för att plocka in vagnen och nästan golvas av septembervärmen som slår mot mig. Det är visserligen fantastiskt skönt, men ändå aningens märkligt.

Jag har varit ganska nere de senaste dagarna. Båda barnen är sjuka nu och jag själv känner mig rätt kass också. Aaron fick feber och förkylningsastma igår och det gör ont i hela mig när jag ser hur han får ta i för att andas. Se hur bröstkorgen ansträngt lyfts och sänkt och han blir andfådd när han ska prata. Sådant är tufft och då är det lätt att söka efter en förändring. Sjukdom i kombination med värmeböljan har gjort att jag av någon anledning snöat in på att förändringen som krävs är att vi ska flytta till USA. NU. Och om vi inte flyttar nu prick och precis på en gång så kommer allt gå åt helvete. Då blir det för sent! Kristoffer påminde mig nyktert om att vi har ca 30 år kvar till pension och att det borde vara gott om tid för både en och två utlandsvistelser. Vi behöver alltså inte ha bråttom.

Jag har dock lite svårt att ta in just den informationen och min hjärna hittar på vilda scenarion för hur vi ska ta oss över atlanten igen. Min fantasi spelar upp en dröm om att någon okän person från ett prestigefyllt universitet på den amerikanska östkusten ringer och säger att de har en opening till en välbetalt (of course!) PhD-tjänst som det står Lina Ekholm på. Tackar för det säger jag och hux flux är vi på väg.

Ja, ni hör ju. Vem sa att det bara är på natten drömmar formas 😉

Anyways. Jag har börjat förbereda mig på det där samtalet genom att leta fram några av mina gamla kursböcker. Som det på riktigt visade sig att jag nu är sugen på att läsa om. Undrar bara om jag kommer fatta någonting. Vet att jag tyckte Environmental Science var ruskigt svår när jag läste den då så den borde ju inte ha blivit lättare…
20160915-IMG_3273 20160915-IMG_3276

2 thoughts on “DAGDRÖMMAR OCH GAMLA KURSBÖCKER

  1. Äh! Hittar du en bra PhD tjänst så sök!! Det var ju så jag gjorde, det är inte svårt. Alla PhD tjänster inom biologi och naturvetenskap innefattar oftast en RA eller TA så man får ju som sagt betalt…men kanske inte sådär jättemycket! Vad skulle du vilja forska inom?

    Gilla

    1. Ja jag håller ögonen öppna för man vet ju aldrig 😉 Fast jag vet inte om jag är allvarlig med det. Är ju lite skillnad nu (jämfört med när vi var i Madison för 4 år sedan) när vi båda har bra arbetsplatser som vi trivs på, två små barn och ett hus. Min man skulle få göra en ganska stor uppoffring om det skulle ske prick och precis nu dock eftersom han jobbar som en av projektledarna för byggandet av en ny bro här i Göteborg, och han vill gärna fortsätta med det. Men gärna om några år när projektet är avslutat skulle det vara kul, alternativt en kortare utlandsvistelse.

      Om jag får drömma fritt så skulle jag gärna forska med något som rör klimatförändringar. Vet inte exakt vad bara 🙂 Jag blir lätt förförd av andras forskning och vill göra exakt samma sak så känner att om jag en dag skulle slå slag i saken så måste jag verkligen ha hittat något jag själv brinner för och inte bara köra en copy paste.

      Gilla

Kommentera

