TIPS TILL DIG SOM NYBLIVEN MAMMA

Jag har länge tänkt att jag skulle skriva ihop några tips till nyblivna föräldrar. Både för min egen skull – så att jag kan gå tillbaka och läsa om hur jag kände vid den här tiden. Men kanske kan jag också hjälpa någon annan som läser. Det är därför naturligtvis baserat på MINA erfarenheter och kanske inte alls stämmer för dig som läser, så även om jag tycker att jag levererar dagens sanning så kanske det inte alls stämmer för dig. Men med det sagt. Här kommer:

*trumvirvel*
Råd till dig som nybliven (tvåbarns)mamma!
Aaron
BRA ATT VETA
Läs vad som händer med kroppen här: http://mama.nu/gravid-baby-2/efter-forlossningen-sa-aterhamtar-sig-kroppen/ – här står egentligen allt du behöver veta om vad som händer med kroppen efter en förlossning. Otroligt värdefullt tyckte jag och jag önskar att jag hittat den efter Aaron men är glad att jag hittade den efter att jag fick Märtha (trots att jag gått igenom samma sak innan).
Älskade sömntutan 2014-03-30
TIPS

  • Hormonerna den första tiden efter förlossningen kan vara svåra att hantera. Fatta därför om möjligt inga stora beslut. Bara att bestämma kvällsmat kan vara nog så svårt. Kristoffer och jag gjorde tex misstaget (TVÅ GÅNGER! Vad är det för fel på oss?!) att inte bestämma namn på Aaron och Märtha innan de var födda. Jag har mått uselt över det här och det tror jag handlar främst om svajiga hormoner. (Men det har faktiskt påverkat mig så mycket att jag fortfarande (i mina mörka stunder) djupt ångrar att inte Märtha fick heta Hermine och jag skäms över att Kristoffer inte riktigt vågade kriga för att Aaron skulle bli en Theodore eftersom jag mådde så dåligt över det.)
  • Låt din partner fixa all markservice.
  • Släpp alla krav på tex städning (speciellt du som fått ditt andra, tredje … barn)
  • Om möjligt – försök att planera så att båda föräldrarna kan vara hemma lite mer än bara de första tio ”pappadagarna”. Det är faktiskt något jag är otroligt tacksam över i och med min sjukskrivning efter att Märtha föddes – att vi kunde dela på ansvaret och ägna mer tid åt Aaron i början än om jag hade varit hemma själv med Märtha.
  • Skit i vad andra tycker. Om du vill ha barnet fastklistrad vid bröstet dygnet runt och inte låta någon annan släkting hålla i det så gör så då! Om du behöver egentid så lämna barnet till din partner/någon släkting och åk och handla, gå en promenad, fika med en kompis eller vad som helst. Vill du inte träffa någon och bara isolera dig? Det är helt okej. Var ”egoistiska” – det är ert barn för Guds skull. Men försök samtidigt att vara öppen för tanken på att göra något på ett annat sätt – vem vet du kanske hittar en tillvaro som är ännu bättre.
  • Om något känns jobbigt – våga prata om det. Men en kompis, BVC och framför allt med din partner. Det är skönt att ventilera och det gör ofta nytta.
  • Inse att allt går i faser. Alltså verkligen ALLT. God sömn, risig sömn, oro, lugn. Både du själv, din partner och bebisen är i ständig förändring.
  • Lyssna på förlossningspodden

20160228-IMG_6747
20160606-IMG_9614
BRA ATT HA HEMMA FÖR DEN NYBLIVNA MAMMAN

  • Lanolin
  • Amningsnapp (ta gärna en extra stor storlek)
  • Multimum kompressorer
  • Ovesterin
  • Inolaxol, parafinolja eller Katrinplommon
  • Värktabletter (både paracetamol och Ibuprofen så att du kan varva)
  • Vattenflaska på toan att tvätta med istället för papper
  • Vattenflaska att dricka ur
  • Små handdukar att torka kräks och mjölk med
  • Handduk i sängen att ligga på för läckande bröst
  • En bra kamera att dokumentera allt med
  • Ha Parfym/deo/shampoo/tvättmedel etc som inte luktar. Om du är som jag vill du inte känna lukten av något annat än din bebis. (När Aaron föddes tyckte jag att det var vidrigt att lämna honom till någon annan än Kristoffer för att han luktade fel när jag fick tillbaka honom. Jag kunde heller inte ha på mig smink för att jag tyckte det luktade för mycket. Med Märtha är jag inte lika känslig av någon anledning.)

20160410-IMG_7925
Och slutligen ett lite annat råd. (Som verkligen är helt baserat på mina egna känslor – jag vet att det finns många som tycker helt annorlunda men jag önskar ändå att folk hade pratat mer om det här med mig innan vi planerade för barn nummer två) Planerar ni syskon? Har ni möjlighet att styra över en eventuell graviditet själva? I så fall – Vänta med syskon till ålderskillnaden på barnen är minst 3år. Två år emellan är för kort. Det är skitjobbigt att vara ansvarig för en liten varelse. Det säger alltså sig självt att om du då är ansvarig för mer än en liten varelse så blir det tuffare. Så ju mer självgående det stora barnet är, desto lugnare tillvaro får du. Ditt stora barn kommer dessutom oavsett åldersskillnad kännas väldigt stor helt plötsligt och det kan faktiskt vara en ganska jobbig upplevelse. (Första gången jag skulle bära Aaron efter att Märtha fötts var helt fruktansvärd. Det kändes som att jag förlorat honom och höll i någon annans barn och jag önskade innerligt att jag fått mer tid bara med Aaron innan Märtha föddes. )

2 reaktioner på ”TIPS TILL DIG SOM NYBLIVEN MAMMA

  1. superbra inlägg! Önskar också att vi haft mer tid med hela familjen när vår bebis var nyfödd. Vi i finland får i alla fall 4 veckors pappaledighet, men eftersom vi blev på sjukhuset en hel vecka och pappans jobb inte gick att planera om, så hade vi bara tre veckor tillsammans. Synd. Känns emellanåt som att han inte riktigt känner vårt barn.

    Gilla

    • Oj vad lyxigt med 4 veckor! Men trist att ni ägnande en del av det åt sjukhusvistelse. När Aaron föddes så gick de första 10 ”pappadagarna” åt till att få helvetesamningen att fungera och ta hand om min trasiga kropp. Så det var ju knappast någon rosa fluffig bebisbubbla.
      Men jag kan väl trösta att det ger sig det där med att lära känna barnet. Det tar helt enkelt olika tid för olika människor och det behöver faktiskt inte bero på hur mycket ni är hemma tillsammans i början (även om det så klart underlättar).

      Gilla

Kommentera

