BOKLISTAN

Jag är på inget sätt en bokslukare. Jag gillar böcker och jag ÄLSKAR  vår bokhylla som täcker ena väggen. För tillfället har jag dock varken tid eller ork att läsa böcker. Jag skulle kunna läsa när jag ammar men jag tycker faktiskt att det är ganska krångligt så därför blir det liksom inte av. Men anyway. Hittade denna lista hos Sandra och var så klart tvungen att sno den eftersom det är en bra lista. (Och jag gillar ju listor 🙂 )

VILKA BÖCKER LÄSTE DU FÖRRA MÅNADEN?
Inga. Om inte delar ur ”Växa och upptäcka världen” och lösryckta stycken ur ”Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två” räknas… Men om vi kan sträcka oss lite längre. Till typ vilka jag böcker jag läste i början av året då kan jag i alla fall stoltsera med att säga att jag läst Karin Bojs Min europeiska familj de senaste 54000 åren. Helt klart läsvärd men inget du tar dig igenom på en eftermiddag.

FAVORITBOK I BARNDOMEN?
Som litet barn har jag fått berättat för mig att det var ”God natt Alfons Åberg” som lite äldre – Harry Potter. Det är det ju fortfarande dessutom. Jag älskar att titta på vår bokhylla och se mina HP-böcker passa så bra in där. Både de engelska och de svenska.

VAD LÄSER DU JUST NU?
Inget. Men önskar så att jag fick börja med ”Allt jag inte minns” som står och väntar på mig i bokhyllan.

VILKA BÖCKER HAR DU RESERVERADE PÅ BIBLIOTEKET?
Lånar aldrig på biblioteket längre utan köper bara.

DÅLIG BOKVANA?
Vet inte. Kanske att jag måste sträckläsa och inte fokusera på något annat för att jag ska klara av att läsa ut boken. Kan inte göra några längre uppehåll liksom.

FÖREDRAR DU ATT LÄSA EN BOK ÅT GÅNGEN ELLER FLERA PÅ SAMMA GÅNG?
Läser aldrig mer än en bok i taget. Förstår inte alls de som klarar av att göra det. Verkar så himla trixigt.

SÄMSTA BOKEN DU LÄST I ÅR?
Förra året läste jag Steglitsan och 1984 varav den sistnämnda var riktigt ursel och den första bara var en besvikelse.

DEN BÄSTA BOKEN DU LÄST I ÅR?
Pass. Eller ja. Alfons-böckerna har en viss charm 🙂

HAR DU EN LÄSPLATTA?
Vi har en ipad men har aldrig läst en bok på den

HUR OFTA LÄSER DU UTANFÖR DIN BEKVÄMLIGHETSZON?
Väldigt sällan. Eller nästan aldrig kanske jag borde säga. Men jag hoppas att det har hänt någon gång.

KAN DU LÄSA PÅ BUSSEN?
För det mesta. När jag bodde i Harplinge kunde jag bli åksjuk om jag läste pga av slingriga vägar, men nu när jag bara åker pendeln och buss inom stan är det inga problem.

VILKEN ÄR DIN FAVORITPLATS ATT LÄSA PÅ?
Sängen, eller på en picknickfilt i solen. Älskar att läsa böcker på semestern i solstolen tex.

VAD ANSER DU OM ATT LÅNA UT BÖCKER? REGLER?
Lånar gärna ut så länge jag vet att jag fpr tillbaka boken. Men vill helst äga böcker själv istället för att låna av andra pga att jag tycker att böcker är så vackra att fylla bokhyllan med.

VIKER DU HUNDÖRON I DINA BÖCKER?
Om jag måste men helst har jag ett bokmärke.

SKRIVER DU NÅGONSIN I BOKENS MARGINALER?
Absolut inte

I STUDIERELATERADE BÖCKER DÅ?
Så länge det är min egen bok – självklart. Det är en HELT annan sak. Jag sätter in lappar, skriver i marginalen och använder överstrykningspenna så ofta jag kommer åt.

VILKET ÄR DITT FAVORITSPRÅK ATT LÄSA BÖCKER PÅ?
Svenska och Engelska. Dvs de två språk jag behärskar. Hade ju varit fräckt att kunna läsa på franska eller tyska men jag känner mig inte så fullfjädrad där 🙂 Möjligen att jag skulle klara Harry Potter eller någon barnbok som jag kan utantill.

VAD FÅR DIG ATT ÄLSKA EN BOK?
Språket och flowet. Tycker också att det är ganska viktigt att boken är snygg. Hur en snygg bok ser ut har jag dock inte någon mall för. Det är en bedömning jag gör från gång till gång.

VAD INSPIRERAR DIG ATT REKOMMENDERA EN BOK?
Ingen aning. Jag är en ganska enkel tjej. Så typ. Om jag tycker att boken är bra så rekommenderar jag den. Annars inte. Simple as that.

FAVORITGENRE?
Jag älskar böcker med någon form av historisk förankring. Men annars gillar jag helt enkelt böcker som inte är för läskiga.

GENRE DU SÄLLAN LÄSER (MEN ÖNSKAR ATT DU LÄSTE MER AV)?
Faktaböcker. Jag hade gärna förkovrat mig i olika ämnen men tycker att det är svårt när jag inte läser en kurs att hålla fokus på det som skrivs.

FAVORITBIOGRAFI?
Pass

HAR DU NÅGONSIN LÄST SJÄLVHJÄLPSBÖCKER?
Räknas ”Somna utan gråt”? Annars Nej.

3 thoughts on “BOKLISTAN

  1. Jag läser inga böcker 😦 Jag var så bra på det när jag var yngre, men nu när jag har studerat i flera år så har den inte blivit en enda nästan….lite pinsamt. Men så himla mycket annat som ska läsas…känns som huvudet är fullt. Jag försöker läsa dock, för jag har halva bokhyllan full med svenska böcker jag ärvt från andra i USA, och som jag själv köpt, eller tagit med från Sverige som jag fortfarande inte läst. Näe, får ta tag i saken igen och börja läsa! Kanske nu till helgen till och med. Winslow, min man, han är bättre på det där med att läsa böcker, han läser minsann varje kväll….men jag känner att jag vill göra annat..svårt att fokusera på en sak kanske. Får bli bättring!!

    Gilla

    1. Jag tycker att det lätt blir så att jag (även före jag fick barn) kan komma in i perioder då jag läser en massa men också i perioder då jag inte läser någonting. Just nu är det ingenting så jag förstår precis vad du menar.

      Hoppas att du har något kul du kan börja med nu till helgen då!

      Gilla

Kommentera

