MAT TILL EN 7 MÅNADERS BEBIS

Ibland känns det som att jag är sist i världshistorien på att helamma. Speciellt efter helgen då jag inom loppet av en dag fick reda på att en kompis och min ena kusin, som båda har barn som är lite yngre än Märtha, har sluta amma helt. Jag vet ju att jag inte alls är sist i världshistorien men ibland är det lätt att dra lite stora växlar.
20160927-IMG_3527
Jag försöker introducera henne till lite mat men hon är ärligt talat mest sugen på att leka med skeden. Om det inte rör sig om glass förstås – för då kan hon minsann äta. Men hon kan ju inte leva på glass. Gröt tänker jag hade varit väldigt smidigt att ge henne men det är typ det värsta hon vet än så länge.
20160927-IMG_3526
Hon är egentligen inte speciellt dålig på att äta, men jag är lite lat av mig och det tar helt enkelt så himla lång tid att sitta och försöka mata henne jämfört med amningen som är klar på några minuter. Men för hennes skull vet jag ju att det är bra och hon får tid på sig att testa olika konsistenser, pröva nya smaker, vänja magen vid något annat än bara bröstmjölk.
20160927-IMG_3525
Jaja. Det ger väl sig. Någon med lite bra pepp inspiration om bra bebismat? Jag har kollat på lilla matdériven tidigare men känner att jag kanske skulle behöva lite mer tips om någon sitter inne på det.
20160924-IMG_3461
Förresten. Något helt annat. Hon började krypa förra veckan och den här veckan har hon inlett med att försöka ställa sig upp genom att krypa/klättra upp i min famn och på andra saker. Spännande och mysigt på samma gång. I förrgår fick jag dessutom byta till sittdelen på vagnen eftersom hon hade satt sig upp och var i färd med att klättra ut när jag skulle hämta henne efter sovpasset. Snacka om att jag höll på att sätta hjärtat i halsgropen! Men förutom just den biten så känns det jättebra att hon avancerar i utvecklingen. Jag har redan börjat fundera på om hon kommer börja gå tidigt precis som jag gjorde. (Och så var det det här med att dra stora växlar igen … )

6 reaktioner på ”MAT TILL EN 7 MÅNADERS BEBIS

  1. Jag delammade mina i ca 2,5 år var så du är verkligen inte sist med att amma 🙂

    Men när det gäller mat kan jag verkligen rekommendera att låta henne äta själv. Det gjorde vi med Vilda, först plockbitar av mjuk mat som t ex banan och melon eller små bitar smörgås, och sedan få leka med en sked och äta gröt eller mosad mat själv. De kan ju äta nästan allt som vi äter så länge det är mjukt och inte för salt. Det funkade över förväntan och vi har egentligen aldrig behövt mata henne alls vilket har varit jätteskönt. Visst blev det kladdigt när hon skulle äta själv, men det blir det ju ändå 😀 Googla ”baby-led weaning” om du vill ha inspiration! Enda nackdelen var att hon ibland åt för fort och satte i halsen, men man är ju med och passar hela tiden så det var aldrig något problem.

    Gilla

    • tack! det ska jag definitivt kolla in. brukar ge henne rån som hon kan hålla i själv och det är väldigt uppskattat men precis som du säger så gäller det ju att vara med lite

      Gilla

  2. Funderar oxå en del på barnmat och har precis beställt Barnmatsboken av Monique Le Roux och Smakäventyret av Ann Fernholm. Hoppas de ska ge mig information och inspiration till bra barnmat.

    Gilla

  3. Jag sa precis till Viktor att jag inte kan fatta att jag snart ska sluta amma Elton. Alltså även om jag håller på ett halvår till så är det ju så snart. Så liten tid av hans liv. Så konstigt egentligen, jag älskar ju de stunderna.

    Gilla

    • Jag vet. Känner sååå igen det. Med Aaron kände jag verkligen att jag aldrig ville sluta amma. Nä, kanske inte aldrig. Men jag hade lätt kunnat fortsätta i flera flera år. Tyckte det var jättesorgligt när han tappade intresset kring 1år. Fast fördelen är ju att det var snällt mot brösten att gradvis sluta istället för att lägga ner det på en vecka. Får passa på att njuta medan det varar

      Gilla

Kommentera

