GRÖN TOMATCHUTNEY

Jag nämnde ju tidigare att jag gjorde ett försök till att ta tillvara på några av våra gröna tomater som inte mognat och som jag inte riktigt orkade vänta in heller (mest pga av svärm av bananflugor).

Så. Jag hackade delade dem grovt och följde ungefär följande recept:

  • 1 kg gröna tomater
  • 250 g råsocker
  • 1-2 msk honung
  • 4-5 vitlöksklyftor
  • 1 spansk pepparfrukt (urkärnad och fintärnad)
  • 2 tsk färsk riven ingefära
  • 2 limefrukter (rivet skal och saft)
  • 1½ dl vitvinsvinäger
  • ½ tsk stött kardemumma (jag använde vanlig mald bara)
  • 2 bitar kanelstång

Jag hade dock bara typ 350g tomater så anpassade så klart receptet efter det. Nu ska jag bara vänta in att slutprodukten får vila färdigt i kylen. Det ska tydligen ta ca 2 veckor. Jag vet heller inte riktigt vad vi ska äta den till men det ger väl sig.
tomatbonanza tomatbonanza
tomatbonanza 20161006-IMG_3609

 

Kommentera

