OM ATT SAKNA EN PLATS JAG ALDRIG BOTT PÅ

Jag öppnar senaste numret av ICA buffé. Har egentligen tänkt slänga tidningen för att jag ändå aldrig hinner läsa. Lyckas få upp sida 16-17. ”Från vegan till köttbonde” säger rubriken. Jag ser bilderna och ordet Pennsylvania. Jag är fast. Hur är det ens möjlig för hjärtat att plötsligt börja värka av saknad till en plats där jag aldrig bott? Jag finner mig själv längta så intensivt efter USA att hjärnan verkar stänga ner alla andra tankar. USA är som ett litet barn som jag älskar nästintill villkorslöst. Det är ett barn som kan missköta sig, ha helt absurda lagar och ett märkligt politiskt system och ändå förlåter jag hen allt. Jag trodde aldrig att jag skulle bli en sådan person som glorifierar USA och innan jag varit där för första gången hyste jag nästan någon form av förakt för detta enorma och märkliga land. Så vad hände? Jag vet inte. Vem vet hur hjärtat fungerar egentligen?

Jag har bara varit i Pennsylvania en gång, den gången vi gjorde en av  våra bro-resor dit, men det var bara en kort visit. Jag har aldrig bott där. Ändå är Pennsylvania högt upp på listan över platser jag skulle vilja bo på. Men vad ska vi göra i Pennsylvania? Ska vi också sadla om och bli köttbönder precis som hon i reportaget? Eller ska vi ta hand om de där täckta träbroarna kanske? Vem vet. Om vi inte flyttar dit i detta livet så kanske i nästa.

Washington DC Gettysburg
Gettysburg

4 reaktioner på ”OM ATT SAKNA EN PLATS JAG ALDRIG BOTT PÅ

  1. Men shit vad spännande! Jag tycker verkligen inte Pennsylvania låter ett dugg intressant till namnet men har noll koll på vilka städer som ens finns där. Vänta, måste googla. Aha okej nu vet jag. Men ändå, så himla spännande att du känner som du gör för den platsen 😀

    Gilla

    • Det är så skumt. Jag känner så för så många platser och kan bli helt vemodig av att tänka på att jag inte kan bo överallt. Vi har tex kompisar som ska flytta hem till Värmland, till Karlstad och då tänker jag direkt att ”jo men jag skulle trivas i Karlstad, vi kanske ska flytta dit?” Skumt.Och varje gång jag är i Stockholm vill jag bo där och ha ett sommarställe i skärgården och leva Saltkråkan-liv.
      Fast USA (Pennsylvania någonstans, eller Boston, New York, Madison igen, New England etc) står fortfarande lite högre upp på listan än både Karlstad och Stockholm 🙂

      Gilla

  2. Vad spännande! Jag kände så för San Francisco, inte innan jag kom dit men så fort vi körde in i stan kändes det som om jag kom hem. Det var en så stark känsla, väldigt märklig upplevelse!

    Härligt också med någon mer som älskar USA! De har ju sina nackdelar och problem men är ändå ett så fantastiskt land med så otroligt mycket att erbjuda och jag blir så trött när folk gör sig lustiga över det och tror att hela USA bara är snabbmatskultur och korkade människor.

    Gilla

    • Vad märkligt. San Francisco är ju visserligen en riktigt härlig stad men ändå.

      Ja USA är verkligen så mycket mer. Är ju ett så stort land så det blir konstigt att tro att det är likadant överallt. Vi ondgjorde oss lite över banksystemet när vi bodde där (skitsvårt att göra betalningar över nätet – hyran betalade vi tex med en check efter att ha fått gör två olika överföringar) men samtidigt så är det ju inte så konstigt när olika lagar gäller i olika delstater. Det är lite som att tro att allt i Europa är samma samma.

      Gilla

Kommentera

