MÄRTHA 8 MÅNADER

8 månader stor idag. Min lilla Lilla. Jag tänkte att jag skulle skriva några rader om livet med henne just nu. För tiden går så fort och det är lätt att glömma.
20161022-IMG_3824
Just nu gillar hon att:

  • Äta själv och absolut på inget sätt alls bli matad. Detta resulterar ofta i att hon sitter med lite överkokta morotsstavar, en klämmis-smothie, rån, och/eller mat runt hela ansiktet.
  • Pröva att göra olika ljud. Hon gör prutt-ljud, frustar, säger dada, gaga, bäbä, heh etc etc. Hon skriker inte lika högt längre nu heller och det är ju nice på alla sätt.
  • Ställa sig mot saker. Hon har dock inte lärt sig hur hon ska ta sig ner så därför slutar det ofta i tårar om ingen kommer och hjälper henne ner tillräckligt snabbt. Aaron är som tur var väldigt ”hjälpsam” och ropar högt varje gång hon ställer sig upp. ”Maaaammaaaa, Märtha klättrar!” hojtar han minst femtielva gånger per dag.
  • Stoppa ALLT i munnen. Favoritsaker verkar vara sådant som är gjort av papper samt löv i alla dess former. Jag tänker att det inte bara är hälsosamt att plocka löv från däcken på vagnen och äta dem, men jag antar att det är mer okej än att gnaga på mitt gamla mobilskal så det får vara okej ändå…

Två saker är svinjobbiga nu

  1. Att hon sover risigt på natten. (På dagen sover hon däremot *peppar peppar* skitbra. Två gånger på totalt 3-4h och det är räddningen. Så stor skillnad mot Aaron som inte började sova långa pass förrän han var över 1 år. Aaron var också nästintill stört omöjlig att natta om i vagnen tillskillnad från den här lilla vagns-fröken.)
  2. Att hon är typ helt omöjlig att byta på. Vägrar ligga stilla och vi får hålla fast henne med våld för att kunna ta av/på kläder, byta blöja och allt sånt där. Ibland funkar det att distrahera henne med en leksak, men långt i från alltid. Det är faktiskt jättetungt att försöka hålla styr på en vild 8-kilos klump. Jag funderar på om vi ska köpa up and go-blöjor istället. Och sedan bara vira in henne i en filt. (Nej, nu skojar jag!) Tänker också att jag ska börja köpa tröjor och inte bodies till henne för då är det ett moment mindre när vi ska hålla på med hennes kläder. Någon annan där ute med vilda barn som har tips att bjussa på?

Annars då?

  • Jo tack. Hon går upp bra i vikt. Vår BVC-sköterska blev förvånad över att hon inte har planat trots att hon nästan bara får bröstmjölk fortfarande. Hon väger faktiskt mer än vad Aaron gjorde när han var 8 månader (fast han var något längre) och ligger exakt på alla standardkurvor hon bara kan ligga. Jag vet inte varför men detta gör mig faktiskt ganska mallig. ”I’ve got that good stuff” tänker jag liksom.
  • Hon och Aaron börjar kunna leka mer och mer tillsammans och de är båda väldigt bra på att underhålla sig själva långa stunder. Tyvärr infaller detta aldrig samtidigt som diskmaskinen ska tömmas/fyllas.
  • Hon skrattar högt när vi kittlar henne och det där gurglande bebisskrattet är absolut ett av mina favoritljud i hela världen. Det är extra kul att veta knepen som får henne att skratta också.
  • Det känns som att håret har börjat växa på henne nu. ÄNTLIGEN! Det lilla hon har är i alla fall ljusbrunt och  jag tror att det är rätt likt min egen hårfärg från den åldern men det är svårt att säga eftersom jag hade ca 1-2 dm hår när jag var 8 månader.
4 reaktioner på ”MÄRTHA 8 MÅNADER

  1. älskar sådana här inlägg, Märtha verkar vara en pigg liten filur! Angående mask-mode vid blöjbyte som min lilla klump också har börjat med (och att vråla frustrerat för blöjbyte är så tråååååkigt) – jag har börjat byta på henne på golvet under babygymmet. Det fungerar i alla fall just nu, hon är lite underhållen och jag hinner göra det jag ska innan hon ylar öronen av mig 😉

    Gilla

    1. Tack för tips! Tyvärr tror jag Märtha är lite för gammal för det nu, men får testa. Vem vet. Det kanske funkar skitbra.

      Hehe. Förstår ju ändå din dotter. Inte bara kul att byta blöja liksom 😉

      Gilla

  2. Vilket underbart inlägg! Haha alltså jag fasar lite för den där kladdiga matdelen som kommer snart men allt blir väl vardag när en väl är inne idet 😉

    Gilla

    1. Tricket är noga att inte försöka torka av bebisen konstant skulle jag säga. Lika bra att ge upp direkt och bara inse att det är enklare att göra en ”sanering” av barn och matplats efter maten snarare än både under tiden OCH efteråt. Och så hittar du ju dina trix allt eftersom.

      Gilla

Kommentera

