9 MÅNADER

Det här är typ det enda jag mäktar med att skriva. Någon gång kommer jag att komma tillbaka till livet. Tills vidare fokuserar jag på de få ljusglimtarna i ett annars stålgrått molntäcke.

Så.

Märtha. Min lilla mört. Idag har du andats frisk luft lika länge som du marinerat dig inne i min mage. Vilken häftig milstolpe ändå. 9 månader på insidan och 9 månader på utsidan. Fast i det här fallet så är utsidan att föredra.
20161115-IMG_4354
Du har världens sötaste lilla grej för dig och det är att du lägger huvudet på sned som om du skulle gå och lägga dig och ser helt bedårande söt ut. Ibland händer det att du lägger ner huvudet i all mat medan vi sitter och äter vilket visserligen är ganska kladdigt men det går liksom inte att låta bli att le åt. Ibland lägger du huvudet och vilar det på Aaron eller jämte honom och när du gör det så smälter mitt hjärta. Du får mig att måla upp en bild av hur det kommer att kunna se ut den dagen jag kan natta er båda tillsammans i sängen och ni ligger där trygga i vetskapen om att ni alltid har varandra.

En annan sak du gör just nu är att heja. Du håller upp högerhanden i en stadig gest och bli helnöjd när vi härmar dig. Över huvud taget har du många saker för dig som är roliga att härma. Både ljud och gester. Visst blir det ganska högljutt ibland när vi sitter inne i matsalen där akustiken inte är förlåtande men det är rätt festligt när både vuxna och barn sitter och härmar ljud, trummar och hejar för glatta livet. 20161107-IMG_4134
Förra veckan tittade din andra tand upp och nu kan du stoltsera med två små gaddar. Det kanske bara är den enda som syns än så länge men det verkar inte störa dig det minsta.
20161107-IMG_4115
Du har prövat balansen på egen hand och kan stå helt själv i typ 2 lååååånga sekunder. Med gåvagnen tar du dig fram i ruskig fart och vi undrar om det snart är dags för dig att börja promenera. Jag gick ju själv vid ca 9,5-10 månader så om du skyndar på så slår du familjerekord. Fast för oss för du gärna vänta lite också. För även om det är kul att kunna berätta att ens lilla mört kan gå så är det nog lugnast för alla om du håller dig på marken ett tag till.

Kommentera

