VILA I FRID

”Nåja, det ska ändå blandas i magen”

Så sa min morfar när min lillebror som barn bredde två generösa lager med tonfisk i tomatsås och marmelad på sin macka till frukost.

Min morfar gick bort igår. Han blev nästan 93 år gammal. Jag tänker att livet var ganska hårt mot honom. Först tvingades han genomlida och strida i andra världskriget. Och han fick inte ens ”äran” av att tvingas strida för den vinnande sidan som skulle kallas de goda av historien. Istället fick han ett intyg av Hitler på att han var en äkta arier och en plats vid fronten. Två dagar innan kriget tog slut dödades hans lillebror. Efter kriget mötte han sedan kärleken i Sverige och jag tycker att han skulle fått vara lycklig nu, men istället dog mormor ung och han förlorade en bit av sig själv. På äldre dar fick han dålig hörsel och minnet svek honom. Det var många år sedan han mindes att han hade barnbarn och tillslut stal även demensen honom minnet av sina barn. Kvar fanns bilder från krigstiden, grumlade med senare händelser och förlusten av den kvinnan han älskat och förlorat.

Ändå hittar jag scener i huvudet på en glad man som springer efter fotbollar. Som spelade schack med mina kusiner och målade tavlor som hänger på våra väggar. Som sjöng Wir lagen vor Madagaskar med sådan glädje och kraft att det alltid fick mig att skratta. Som svarade ”Men jag ser bra” de gånger mamma påpekade att han hör så dåligt. Han var modig, märklig och speciell på många sätt. Han gick sin egen väg och nu har han vikt av på en annan stig. Jag hoppas att den leder honom till en fin plats. En plats där tillvaron är lite lättare. Lite gladare. En plats fylld av konst, schack, fotbollar och kärlek.

”Dig har jag aldrig träffat förut”, sa han sista gången vi sågs.
”Nej, men då var det väl tur att vi fick träffads nu”, svarade jag då.

Vila i frid Alfred

15193573_10153789102936887_7770596582054434923_n

2 reaktioner på ”VILA I FRID

Kommentera

