ÅRSSAMMANFATTNING 2016

Jag har snott UnderbaraClaras lista om året som gått. Här kommer den

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut? Ja, jag började kolla på FN-tjänster som utlyses av Sida. Sökte till och med ett. Och nej, jag fick inte det eftersom jag var långt ifrån kvalificerad men det var spännande och utmanade att rannsaka mig själv i processen.

Genomdrev du någon stor förändring? Ja, det gjorde jag. Hänger lite ihop med föregående punkt. Fast förutom just den specifika saken så var 2016 inte året när det passade att göra några stora förändringar. Istället handlade allt om överlevnad, lära sig leva med att det är okej att hemmet är stökigt och försöka att inte låta det påverka en. 2016 har inte varit nytänkande på något sätt. Om jag blickar ut mot resten av världen cementeras även min uppfattning om att 2016 verkligen inte var ett glädjefyllt år.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, jättemånga vilket kändes väldigt fint. Det är skönt att kunna dela föräldraskapet med sina vänner. Jag är väldigt tacksam över att så många blev tvåbarnsföräldrar samtidigt som oss så att vi har folk i samma situation att ventilera våra känslor med.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? 23 februari såklart för att Märtha föddes då. Och 6 mars för det var då förlossningsdepressionen kickade in. Jag har tagit en bild den dagen som jag mins så väl för att det var det enda jag kände någon glädje över just då. Det var inte helt otippat en bild på Aaron.

Dog någon som stod dig nära? Min morfar gick bort i november. Sedan dog min lillebrors hund någon veckan innan det och det var också obeskrivligt sorgligt fast på ett helt annat sätt.

Vilka länder besökte du? Inga, utan jag höll mig inom Sveriges gränser

Bästa köpet? Vår dubbelvagn. Tycker att den är så himla bra. Trodde faktiskt inte att jag skulle gilla den så mycket som jag gör men den är otroligt smidig.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Nej inte vad jag kan minnas just nu. Eller ja. Alla de små stunderna som sakta kommer smygande när jag ser hur mycket kärlek Aaron och Märtha känner för varandra gör mig varm i hjärtat.

Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017? Glädje

Vad önskar du att du gjort mer?  Åkt på utflykter, men orken har liksom inte funnits.

Vad önskar du att du gjort mindre? Gråtit och varit ledsen

Favoritprogram på TV? the Crown

Bästa boken du läste i år? Jag har bara läst en bok så det känns lite fel att välja den men jag får väl ta den ändå. Hä skrev jag lite om det: BOKLISTAN

Största musikaliska upptäckten? pass

Vad var din största framgång på jobbet 2016? Jag kommer inte på någon, men så har jag ju också varit föräldraledig större delen av året så det kanske inte är så konstigt

Största framgång på det privata planet? Att jag och Kristoffer är så trygga med varandra. Att jag kan våga blotta mitt hemskaste jag för honom och han inte vänder mig ryggen. Att han kan säga att ”jag har känt dig i över 10 år, jag vet att det inte är sån här du är” när jag tror att jag för alltid kommer vara en ledsen och vilsen själ.

Största misstaget? Kan faktiskt inte komma på något stort misstag som sticker ut. Jag vet inte om det är för att jag konstakt gör massa små misstag eller för att jag helt enkelt inte gjort något stort misstag

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare

Vad spenderade du mest pengar på? Förrådet antar jag. Nästa år gissar jag att det blir huset eftersom vi har upptäckt en allt i från angenäm lukt som kan innebära att vi måste bryta upp golvet i halva huset. Yay. Det blir billigt och bra.

Något du önskade dig och fick? Nja, inte helt. Mest önskade jag att få känna kärlek och det fick jag tillslut. Men det tog tid. Och jag känner fortfarande inte riktigt mig som mig själv. Jag önskade mig en revansch-förlossning och det fick jag. Tyvärr drunknar det lite i allt elände månaderna efteråt men när jag tänker på det så känns det faktiskt skithäftigt. Tänk att det var jag och min kropp som ÄGDE den förlossningen. Och att kroppen återhämtade sig så snabbt efteråt sen! Vilken skillnad mot förra gången. Jäkligt stort av mig.

Något du önskade dig och inte fick? Massa saker. Den där Sida/FN-tjänsten med klimatförändringar i New York hade ju suttit fint t.ex.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016? Blev firad den 29e när mamma, pappa, farmor och farfar kom på besök för att fira mig och träffa Märtha. På min egen födelsedag hade jag ett önskemål och det var att ta en bild av vår nya familj.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att slippa förlossningsdepressionen

Vad fick dig att må bra? Aaron

Vem saknade du? Lina pre förlossningsdepression

De bästa nya människorna du träffade? Kan inte minnas att jag träffade några nya människor faktiskt

Mest stolt över? Aaron

Högsta önskan just nu? Att få vara lycklig

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Våga lite mer när det kommer till jobb. Fokusera mer, eller snarare försöka leva mer i nuet. Så att när jag är på jobbet är jag där med både kropp och själ och när jag är hemma så är jag helt där. Inte förlorad i mina egna tankar eller fast i telefonen. Och så vill jag träna mer. Eller snarare jag vill börja träna.

3 reaktioner på ”ÅRSSAMMANFATTNING 2016

  1. Ping: NYÅRSLÖFTEN 2017 – LE

Kommentera

