BOJKOTTA SALTÅ KVARN

Dags att bojkotta Saltå Kvarn. Jag har tänkt på det länge, men inte riktigt våga säga det högt. För det är lite som att säga som att ”jag hade fel” även om jag aldrig sjungt Saltå Kvarns lov.

Vad är då Saltå Kvarn. Well. Saltå Kvarn är ett livsmedelsföretag som producerar ekologiska och biodynamisk odlade produkter som t.ex. spannmål. De har vackra (tycker jag i alla fall) förpackningar som för tankarna till omsorg om naturen. So far so good right? Nja, inte riktigt. Vet ni vad biodynamisk betyder? Det låter ju skitbra. Smaka på ordet bara liksom. Biodynamiskt. Ah, gott. Men skenet bedrar. Eller ordet bedrar i det här fallet. Biodynamiskt jordbruk är en odlingsmetod som visserligen baseras på ekologisk odling men med några väsentliga skillnader. Så här står det tex på Wikipedia:

Odlingsformen härrör från Rudolf Steiners seminarier om jordbruk 1924 och utgår ifrån en antroposofisk världsbild (jag återkommer strax till detta). Grundläggande för det biodynamiska jordbruket är det holistiska synsättet på odlingen; gården ses som en individuell organism där växtlighet, djurhållning och markens bördighet samverkar. Det som praktiskt skiljer biodynamisk odling från ekologisk odling är användandet av de åtta biodynamiska preparaten. Preparaten ska enligt Steiner göra så att kosmiska krafter påverkar jord och växter positivt. Biodynamiskt jordbruk är pseudovetenskapligt och skiljer sig från ekologisk odling.

De 8 preparaten i sig tycker jag är helt löjligt flummiga (t.ex. preparat 502: Röllekablommor pressas in i urinblåsor från kronhjort, placeras i solen under sommaren, i marken under vintern och grävs upp på våren. Eh. say what?) så de tror jag att vi skippar att prata om. Och även om jag tycker att det är lite galna så verkar de i alla fall inte vara direkt skadliga. Vad som däremot är skadligt är den antroposofiska världsbilden. Saltå Kvarn ägs nämligen av Vidarestiftelsen som arbetar med att stödja antroposofiskt inspirerade verksamheter som tex Vidarekliniken. I antroposofisk medicin tillämpas t.ex. homeopati och Antroposoferna har även gjort sig kända för att vara emot vaccinering.
Sverige-besök
Och det är alltså det här som jag inte längre kan förlika mig med. Jag kan inte längre med gott samvete stödja en stiftelse som förespråkar att vi ska sluta vaccinera våra barn. Jag kan inte stötta verksamheter som på riktigt tror att homeopati är en lösning på brister i den vanliga sjukvården. Tidigare tänkte jag att äsch, det är väl inte så farligt om andra tror att det funkar men nu har jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga. Jag tycker att det är viktigt att tänka på mina medmänniskor. Jag vaccinerar t.ex. mig själv och mina barn både för vår egen skull men också för att de som inte kan vaccinera sig ska få ett ökat skydd (i form av att  i som kan vaccinera oss inte sprider sjukdomar). Och jag vill inte bara passivt se på medan andra accepterar placeboeffekten av homeopati som om det vore som vilket annat läkemedel som helst. Jag vill inte att det synsättet ska få spridning i samhället. (För den som vill ha lite skräckpropaganda gällande homeopati kan jag tipsa om denna sida. What’s the harm in homeopathy.) Jag tycker också att det är helt galet att homeopatiska ”läkemedel” ska få dispens och inte omfattas av samma hårda lagstiftning som vi har för riktiga läkemedel.
stark chilli
Det kanske kan tyckas lite långsökt att bojkotta Saltå Kvarn, men jag är övertygad om att jag genom att utöva min konsumentmakt kan påverka samhället i den riktnings som jag tror på. Och jag tror på fakta. Jag tror på vetenskap. Jag tror på omsorg om människor naturen. Jag tror på vaccinering. Jag tror på att ge mindre pengar till företag som sprider pseudovetenskap och därför slutar jag med Saltå Kvarn. år 2010-55
För den som vill köpa ekologiska produkter (typ jag själv) finns det gott om andra alternativ än Saltå Kvarn. Läs bara på förpackningen så att det inte är biodynamisk eller har ett demeter-märke på förpackningen (Biodynamiska produkter kan certifieras och bär då ett så kallat Demeter-märke). Sedan måste jag också slänga in en brasklapp att ekologiska produkter inte heller är guds gåva till mänskligheten. Det finns en rad brister med ekologiska produkter också, men det tror jag att vi snackar om i ett annat inlägg.

4 reaktioner på ”BOJKOTTA SALTÅ KVARN

      • Jag tror att jag hittade hit någon gång efter att du lämnat en kommentar hos UnderbaraClara??
        Ibland har jag klickat mig vidare hos någon som lämnat en bra kommentarer och spanat runt lite.

        På din blogg hittade jag någon som skrev vettigt, snygga bilder, väldigt få språkliga fel (ta det som en komplimang för jag tycker det är grymt störigt med dåligt språk) och jag kände igen mig i mycket. Har två pojkar som jag tror är lite äldre än dina (Arvid drygt 4 och Assar snart 2 år), pluggat till civilingenjör och är också gift med en (som också heter Kristoffer (!) vad nu oddsen för det är…)
        Sen har jag fortsatt kikat in lite då och då. Hinner inte följa mer än en handfull bloggar (och knappt det längre/livet som småbarnsförälder plus allt annat) så då måste man ju välja ut några som är riktigt bra? 🙂

        Ska bättra mig på att kommentera de bloggar jag brukar läsa!

        Liked by 1 person

  1. Ping: MITT KAFFEDRICKANDE – LE

Kommentera

