MÄRTHAS MAT- OCH SOVTIDER

Tillåt mig att presentera en dag med tider i Märthas liv just nu. Totalt oviktigt för alla utom mig och Kristoffer. Men likväl lägger jag upp det ändå. För att. Ja. Well…

  • 06-07 vaknar, om hon vaknar tidigare ammar vi då innan jag börjat jobba, och ammar även de dagarna jag är ledig
  • 08 äter frukost med Aaron och oss, lite macka (skuren i stavar) brukar det bli då eller något annat hon kan äta själv
  • 09-11 sover ca 1-2h ute i vagnen
  • 11.30-12.00 äter lunch, 2dl välling med en tesked rapsolja samt smakar på vår mat
  • 14-15 sover ute vagnen, ca 1h beroende på hur mycket hon sov på förmiddagen
  • 15.30 fikar på fruktpuré+turkisk yoghurt, äppelstavar eller något annat vi lyckas lura i henne, hon gillar bäst att få äta och kladda själv
  • 17 ammar
  • 17.30-18.00 kvällsmat, smakar/äter på samma som vi äter, precis som innan äter hon själv och blir inte matad
  • 18.30 får massage, borstar tänderna och på med pyjamas (här är tanken att vi ska ha lugn nedvarvning men vi har inte riktigt lyckats få till något bra här än)
  • 19 välling och/eller ammar (andra sidan)
  • 19.30* somnar
  • 00.00* ammar**

*Hon brukar vakna någon/några gånger mellan 21-00 och behöver nattas om, och även mellan 00-06. Ibland går det fort att natta om. Och ibland gör det inte det och hon är vaken 1,5h…

** många gånger orkar jag inte hålla mig vaken så då sover+ammar vi länge. Typ mellan 00-04
20161224-IMG_4559
Om jag ska våga mig på en utvärdering så tror jag att hon generellt sover för mycket på dagarna och det är det som stör nattsömnen. Vi är lite för lata för att väcka henne på dagarna och värdesätter vår egentid/Aarontid lite för mycket tror jag. Och det tar emot att väcka henne eller börja fundera på att gå över till bara ett sovpass eftersom hon ju faktiskt sover så himla bra på dagen men ja. Vi borde nog göra det i lite högre utsträckning än vad vi gör just nu ändå. Och de där kvällsrutinerna måste vi också bli hårdare med. Tydliga och stillsamma nedvarvningar så att hon vet vad som kommer. Och… Hrm. Alltså nu när jag ser det nedskrivet kommer jag på en massa saker vi måste rätta till för att underlätta livet… Snart! Lovar

p.s ser ni vilken söt kofta hon har? Kristoffers mamma stickade den till Aaron och nu har den gått i arv till den här lilla gullungen 

4 reaktioner på ”MÄRTHAS MAT- OCH SOVTIDER

  1. jag tycker sådant här är jättevärdefullt att läsa! Så ser en hur andra gör med sina dagar när en själv mest kliar sig i huvudet och inte får något att gå ihop – uppdatera gärna om du gör några förändringar som funkar 🙂 Hur gammal är Märtha nu, förresten?

    Gilla

    • Hon är snart 11 månader (om 9 dagar). Kul om det är intressant för andra också. Tycker det är ganska bra att sätta sig ner emellanåt och försöka skriva ner hur en dags schema kan se ut. Då får jag ganska bra hum om det är något som kanske behöver ses över i rutinerna och som kanske är hyfsat lätt att åtgärda.

      Gilla

  2. SÅ söt kofta och vad roligt att få läsa om era rutiner! De är rätt lika våra förutom att Elton oftast slocknar strax efter sex på kvällen. Just nu kämpar vi mest med att förstå hur vi ska göra med hans enormt kissiga blöja som är en följd av 12 timmars sömn. Han vaknar också till några gånger på kvällen innan vi ska sova men då är den fortfarande nästan helt torr. Sen ammar jag ju honom några gånger på natten men då sover vi ju båda två och det känns så dumt att väcka honom för att byta. Att byta i sängen är inget alternativ för ALLA gånger vi testat det har han kissat just då 😛 Löjligt problem kanske men känns hemskt mot honom att ha en så full blöja på morgonen och taskigt att väcka honom också… :/

    Gilla

    • Mm förstår vad du menar men om han inte har några problem med blöjan typ utslag eller att den läcker så är det kanske ingen fara?

      Skönt att han somnar tidigt. Försöker sakta få Märtha att somna tidigare än vad hon gör nu men det går sådär. Aaron sov 19-07 från typ han var 10 månader till kanske 2-2,5 år. Väldigt skönt. Och så har jag läst att det är bra för barn att få somna tidigare på kvällen så det kan du ge er en klapp på axeln för att ni klarar 🙂

      Gilla

Kommentera

