SKIPPA MATSTRESSEN

”Man ska ALLTID njuta av mat, det är typ det enda jag är riktigt säker på i livet.”
– Lisa Blomqvist

Viktiga visdomsord från Lisa. Om ni inte läst hennes blogg (Things I ate and loved) än så börja nu bums. Massa härlig matinspirstion. Och så skriver hon så roligt och klokt och personligt. Just det här visdomsorden handlar om att det är dags att skippa hetsen på ett hälsosammare liv  som, paradoxalt nog, kanske innebär att vi matar (no pun intended) oss själva och vår omgivning med ätstörda råd.

Graze

Jag är noga med att inte prata nedvärderande om min kropp, min vikt, mina träningsvanor eller mina matvanor i närheten Aaron (eller andra barn). Jag tror inte att jag gjorde det tidigare heller, men skillnaden är att nu tänker jag aktivt på det. Aaron tycker t.ex. att det är roligt att dra fram badrumsvågen och kolla hur mycket han väger. Och sedan turas vi om att stå på den och berättar vad siffrorna visar. Men vi värderar ALDRIG siffrorna. Vi säger vad siffrorna visar och sen är det bra med det.

När vi äter hemma pratar vi med Aaron om att vi vill att han ska smaka maten, men om han inte tycker att något är gott så är det okej. Han behöver inte gilla allt. (Han behöver inte smaka allt heller även om vi alltid föreslår det för ”kommer du ihåg hur det var förra gången du smakade något och tyckte det var jättegott?”) Vi försöker helt enkelt att ha en avslappnad matstund. Ibland lyckas det. Ibland gör det inte det. För tillfället handlar det inte så mycket om maten i sig utan att vi vill att han ska sitta på sin stol och äta den. Eller så handlar det om att erbjuda Märtha något att stoppa i munnen så att hon inte skriker konstant…

Kommentera

