ROSTADE ROTFRUKTER MED KOKOSPANERAD HALLOUMI OCH GRANATÄPPELVINÄGRETT

Nu har vi testat på ett nytt recept och då måste jag ju självklart blogga lite om det. Varför undrar ni. Jo för att jag fylls av en så otroligt stark duktighets-känsla när jag vågar/orka testa nya recept. Den här gången blev det rostade grönsaker med kokospanerad halloumi och granatäpplevinägrett. Ett recept som jag hittade i Coops medlemsstidning (jag glömmer för övrigt hela tiden bort att vi har ett coop-kort och blir lika förvånad varje gång vi får hem tidningen, men skit i det, för det var inte det jag skulle skriva). I receptet skulle det vara sötpotatis men eftersom Kristoffer inte är super imponerad av just den grönsaken så gjorde vi en mix av sötpotatis, morötter och palsternacka. Receptet som jag justerade pyttelite utifrån vad vi hade hemma gick ungefär så här (ifall ni inte ser vad som står i bilden här nere):
20170123-IMG_5059

Rotfrukter i ugn: 1kg rotfrukter klyftade rotfrukter, 1 tsk curry, ½ tsk cayennepeppar, 1 msk olivolja och så salt efter behag
Vinägrett: Granatäppelkärnor från ca 1 granatäpple, ½ lime, 5 cm purjolök, olja och ett knippe persilja
Panerad kokoshalloumi: 400 g Halloumi, 1 ägg och kokosflingor

  1. Klyfta rotfrukterna och blanda med oljan och kryddorna, in i ugnen 225grader i ca 25min
  2. Ägna massa tid åt att försöka få ut granatäppelkärnorna och inte några skalbitar, blanda sedan med hackad persilja, purjolök, lite olja och saften och skalet från ½ lime
  3. Skiva halloumi, doppa ner i vispat ägg och vänd sedan i kokosflingorna, stek i olja på medelhög värme till allt har fått färg.

Enligt receptet skulle detta ta ca 35min, men jag skulle säga att det tar snarare 1h-ish, speciellt om du behöver gå och plocka upp en dotter med vattkoppor ur badet, ta på henne kläder och amma mitt i allt. Då är det extra praktiskt att vara två så ni kan hjälpas åt med både barn och mat.
20170126-IMG_5062
Både jag och Kristoffer var i alla fall väldigt positivt överraskade över hur gott detta blev. Syran i vinägretten tillsammans med sötman hos rotfrukterna är helt enkelt ett vinnande koncept. Aaron och Märtha var inte superimponerade dock, men de smakade i alla fall och spottade inte ut allt på golvet. Typ… hrm. Känner att jag liksom missar målet med att sälja in den här maträtten nu. Fan. Jaja. Jag är ju ingen matbloggare ändå. Men om jag ska sammanfatta det så får den pluspoäng för att den var:

  • Vegetariskt
  • Enkel att göra
  • Snabb att laga (inte 35min-snabbt, men inte så långt ifrån heller så länge du slipper avbrott)
  • Snygg
  • God!

Och lite minuspoäng för att den var:

  • Ej översvallande älskad av alla familjemedlemmar
En reaktion på ”ROSTADE ROTFRUKTER MED KOKOSPANERAD HALLOUMI OCH GRANATÄPPELVINÄGRETT

  1. Ping: TORTELLINI MED GRÖNKÅL OCH BACON – LE

Kommentera

