OM PINSAM VUXENMOBBNING OCH VERKLIGHETSFRÅNVÄNDA FACEBOOKGRUPPER

Jag är lite upprörd. Nej, fel av mig. Jag är MYCKET upprörd. Visste ni att det finns en facebookgrupp som heter Vi som vill avveckla livsmedelsverket? I korthet handlar sidan om att:
– LCHF är bra
– Gluten är dåligt
– Folk ska få äta vad de vill (hur mycket ost och kött de vill) utan att ta hänsyn till om det påverkar klimatet
– Folk bör/ska äta mer salt, minst 15-25g/dag
– Bort med GMO

Och jag frågar mig. Hur kan en grupp som egentligen har goda avsikter missa målet så totalt? Puh. Andas.

Så här. Livsmedelsverket baserar sina råd på forskning. Råden ändras allt eftersom forskningsläget ändras. Jag som varit gravid i två omgångar har kollat maniskt efter kostråd och när jag (för att jag var nyfiken) kollade tillbaka på råd för 10 år sedan, 20 år sedan, 50 år sedan så blir just detta väldigt tydligt. Att råden ändras. Men med det sagt. Om du på allvar tror att du i egenskap av privatperson har bättre koll på livsmedelsforskning bara för att du läst någon idiotisk bok av Sanna Ehdin, Annika Dahlkvist, David Perlmutter etc etc så undrar jag vilken verklighet du tror att du lever i? Bara för att du klarar av att googla betyder det inte att du vet mer än forskarna. Bara för att du läst något på internet betyder det inte att det är sant. Bara för att du hört att en kompis bekants moster blev hjälpt av att gå över till LCHF så betyder det inte att alla i hela världen också skulle må bra av det. Jag säger inte att Livsmedelsverket alltid har 100% rätt. Jag säger att Livsmedelsverket med största tänkbara sannolikhet har mer rätt än vad du tror att du har.

Men det som jag blir förbannad på är egentligen inte folks vanföreställningar om sin egen överlägsenhet. (Även om det också får det att krypa i kroppen på mig.) Det som gör mig förbannad på riktigt är att det är fritt fram att göra sig lustig över andra människor. Att sitta och mobba personer som inte tycker/tror som just du gör, är fan ett jävligt pinsamt beteende från vuxna människor.

”kan någon förklara hur den människan har fått sitt jobb som livsmedelsprofessor när hon saknar förmåga att ta till sig fakta”
-en tragikomisk kommentar i forumet till en länk där en kvinna från livsmedelsverket medverkar i TV4. Inte på något sätt den grövsta utan snarare en representativ bild av klimatet som råder i forumet. Det är fritt fram att raljera över andra människor, skratta över deras ”okunskap” och samtidigt länka till någon obskyr Kurera-artikel.

Ja, jag vet. Det finns massa andra saker att irritera sig på i världen så jag borde kanske inte bli så upprörd över en facebookgrupp med dryga 4000 medlemmar. Men det känns som att det jag reagerar på är ett samhällsfenomen. Ett samhällsfenomen där människor tror sig vara kritiska och bildade bara för att de har tillgång till en dator. Men det är väl en av internets baksidor som jag får försöka leva med. Alternativt försöka bekämpa…

4 reaktioner på ”OM PINSAM VUXENMOBBNING OCH VERKLIGHETSFRÅNVÄNDA FACEBOOKGRUPPER

  1. Håller verkligen med om att ingen borde göra sig löjlig över någon. Men har insett att forskning inte är så tydligt och säkert som jag naivt har trott. Finns mycket forskning inom samma område som påvisar helt olika resultat och bara det att LMV ändrar sina råd visar att man kommer fram till nya resultat inom områden de trodde de visste det bästa inom. Mest skrämmande tycker jag det är när forskningsprojekt är finansierat med pengar från intressenter som har ett tydligt vinstintresse av resultatet. Kram!

    Gilla

    1. Nej självklart är forskning inte tydlig. Eller entydig heller för den delen.
      Alla råd med ”mjölk ger starka ben” eller ”att man bör äta ”8 bröd om dagen” som tidigare basunerades ut som sanning är ju bra(?) exempel på effektiv lobbyverksamhet från industrin.

      Hittade en tragikomisk bild från womens march i det här inlägget http://www.commondreams.org/news/2017/01/25/war-facts-sparks-momentum-scientists-march-washington
      och det tycker jag sammanfattar min syn på saken ganska väl.

      Tyvärr måste ju all forskning finansieras av någon och det är ju fine. Så länge inte intressenterna gör något för att påverka resultatet eller att forskaren/forskarna i fråga låter sig påverkas av pengaflödet….

      Gilla

  2. Jag förstår dig! Oavsett vad man tycker och om man har rätt eller inte är det aldrig okej att uppföra sig illa mot någon, någonsin. Jag har nästan slutat med Facebook för jag orkar inte med allt tjafs där. Det har blivit så hysteriskt att alla ska ha en åsikt om allting och måste argumentera för den till varje pris.

    Jag håller inte alltid med Livsmedelsverket och vill framför allt få tänka själv och känna efter hur det känns i min kropp (rekommendationerna till gravida kvinnor om hur mycket man ska äta är min favoritkäpphäst men det kan vi ta en annan gång) men ska man kritisera måste man ju göra det på ett schysst sätt.

    Gilla

    1. Ja men precis. Jag tycker att det är bra att vara kritisk och inte svälja all ”fakta” med hull och hår. Men det måste ju också finnas belägg för ens påståenden. På samma sätt som LMV inte bara kan sitta och hitta på saker. Och som sagt. En debatt måste kunna bedrivas på ett schyst sätt.

      Förstår absolut att du dissar facebook-grupper av den anledningen. Jag följer i princip bara VoF nu eftersom deras admin är med på banan och inte accepterar mobbning och dylikt beteende. Men jag har också skalat ner ganska kraftigt i mitt flöde. funderar emellanåt om jag ska skippa det helt men samtidigt är jag inte riktigt redo att ge upp det än. Men snart kanske. Vem vet.

      Hur känns det i kroppen nu förresten? Förstår om du är svintrött på sådana frågor vid det här laget men är ju ändå himla nyfiken på ”Pytte” så måste ändå vara _den_ personen som frågar 🙂

      Gilla

Kommentera

