TORTELLINI MED GRÖNKÅL OCH BACON

De flesta av oss har nog ett gäng maträtter som vi alternerar mellan. För oss i alla fall så känns det emellanåt som att vi fastnar i gamla vanor och äter samma mat vecka ut och vecka in. Sedan blixtrar det förstås till ibland och vi gör något gott och spännande. Men som sagt. Ibland kan ju lite inspiration behövas. Så därför tänkte jag dela med mig av lite sådan. En vardagshjälte kan vi kalla det. Fast den här vardagshjälten ser både pretentiös och lyxig ut. Trots billiga råvaror.

Du behöver:
200-400g grönkål, två skivade rödlökar, lite bacon, en näve nötter/ mandel/ solrosfrön/ dylikt, tortellini för 4 port, parmesan, balsamicosås, olja, salt och peppar

Gör så här:

  1. Stek bacon, grönkål och lök separat, rosta nötterna i en het torr stekpanna
  2. koka pastan
  3. blanda ihop allt
  4. riv mängder med parmesan över och smaka av med salt och peppar
  5. ringla balsamicosås över vid servering

Tortellini med grönkål och bacon Tortellini med grönkål och bacon
Notis1: Det funkar bra att byta ut grönkålen mot savoykål men inte spenat. Baconen har jag mest i som extra krydda och så gillar jag texturen på det när det är lite knaperstekt. Enligt ursprungsreceptet ska det vara typ västerbottenost (istället för parmesan) men jag har inte testat det, däremot har jag testat med fetaost i stället och det blir ganska okej. 

Notis2: Sorry om bilderna ser lite urvattnade ut. Tog bild på resterna som jag åt dagen efter och det är inte riktigt lika färgglatt som när det äts direkt efter tillagning.

Kommentera

