ALLT JAG INTE MINNS

Första februari och jag anar redan segervittring. Eh. Ja, alltså på ett av mina nyårslöften. Jag har nämligen läst ut min andra bok för året! Yay! Hurra för mig 🙂

Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri som jag fick i julklapp 2015 av mamma och pappa föll valet på. Jag hade tänkt läsa den i början på 2016 men det blev liksom inte av. Men 2017 levererar. Eller ja. Alltså jag kan inte påstå att jag gillade boken så värst mycket. Jag förstår ju varför den har fått Augustipris men det var helt enkelt inte min typ av bok. Jag tänker mig att det är en sådan bok jag själv skulle kunna skriva – om vi pratar om formen alltså, inte kvaliteten, gud nej, så bra vet jag att jag inte är. Men att den är uppdelad i kortare stycken, det är något jag kan relatera mitt eget taffliga skrivande till.

Men äsch. Nu blir jag sådär otydlig igen. Jag försöker igen.

Jo men så här. Jag gillar böcker som är skrivna i en någorlunda kronologisk ordning där det är tydlig vem/vilka personer som för ett samtal. Jag gillar att läsa böcker där fokus ligger på beskrivningar snarare än samtal. Och det är inte det här. Tycker jag.

Det är en bra bok. Men det är inte min typ av bok.

Å andra sidan gör det faktum att det inte är min typ av bok att jag gillade den. Hänger ni med? Alltså jag tror att det är nyttigt för mig att utsätta mig (kom igen Lina, det är en bok, du har inte dykt ner i någon djuphavsgrav!) för sådant som jag kanske inte bara är superentusiastisk till. Och så tänker jag att varje bok läst någonstans borde bättra på mitt ordförråd, mitt sätt att tänka eller bara vidga vyerna.
20170131-IMG_5202
Nu funderar jag på om jag direkt borde försöka utöka mitt nyårslöfte. Tre böcker är ju faktiskt ganska lite, men jag avvaktar lite ändå tror jag.

Kommentera

