PINSAMT OCH PRIVAT

Låt oss prata menskopp. Nej, gudbevare mig väl – låt oss inte göra det. Så himla privat och pinsamt. Fast, jo, vi ska nog göra det ändå. Av just den anledningen. För egentligen, varför ska det behöva vara så pinsamt och privat? och en dag lär jag ju bli så illa tvungen att prata såna där hemskt pinsamma saker med Aaron och Märtha. Lika bra att börja öva och alltså dags för mig att vara lite modig och gå utanför min comfort zone. Here’s to me being brave
20170302-IMG_5585
Ett år och 9 månader slapp jag vara utan mensen. Så jäkla skönt! Sedan kom den tillbaka, tillsammans med ont i magen, huvudvärk och lätt illamående. I ren vredesmod beställde jag då en menskopp eftersom massa bloggare jag följer har gjort reklam för den och för att jag helt plötsligt kände mig förolämpad (ja på riktigt förolämpad!) av att behöva köpa bindor och shit igen. Överallt har jag läst om hur fantastisk denna uppfinning är. Och hur jäkla bra den är för miljön och för kroppen. Och hur alla älskar den. Och jag då? Well, än så länge HATAR jag den. Låt mig berätta varför.

  1. Den är skitsvår att sätta in. Jag har googlat beskrivningar och youtubat filmer på olika vikningar och gud vet vad, men det är ändå skitsvårt.
  2.  Det är jätteobekväm att ha i för det mesta. Vilket beror på att den är så svår att få på rätt plats för mig. Enda gången jag inte tänker på den är när jag ska sova för då verkar den nästan automatiskt hamna i rätt position.
  3. Det är ASSVÅR att ta ut. Den är också svår att få ut utan att det gör ont. Och svår att få ut utan att råka nypa sig själv (Aj!)

Men. Jag tänker inte ge upp. Jag har läst om folk som försökt i ett helt år innan de blivit vän med den så jag tänker att någon gång ska väl jag lyckas också. Men jag vill bara säga att om det är någon som funderar på att skaffa en sådan – ni gör bäst i att hoppas på det bästa men förbereda er på det värsta. Tack för att ni läste och förlåt för att jag kastade det här ämnet på er så här på morgonkvisten.

9 reaktioner på ”PINSAMT OCH PRIVAT

  1. hade exakt samma problem! Ville verkligen använda menskopp, men fiiiick inte till det. Allt var bara skit och jag orkade inte prova mer än några gånger per mens för 1) jag svettades när jag skulle sätta in den för det var så svårt och sämst 2) det gjorde ont när jag hade den i och 3) sen svettades jag och svor när den skulle ut. Trodde det var dömt i menskoppslivet för mig, men sen tipsade min kusin mig om en menskopp som inte ser ut som de där vanliga (typ lunette) och HALLELUJAH den funkar. Den är lätt att sätta in, känns inte alls medan den är i och sedan lätt att ta ut! Det är en Femmy Cykle Cup (http://www.anarreshealth.ca/files/imagecache/product_full/FemmyCycle.jpg). Så, ge inte upp ifall du inte får till det med en sorts kopp, prova en ny! Och eftersom den här fanns att hitta på lilla, lilla Åland, så bör den vara lätt att få tag på även i Sverige. Lycka till med mensen! 😉

    Gilla

    1. Känner så igen mig i din svettiga beskrivning. Själv fick jag typ kramp i armen de första gångerna jag skulle få i och ur den. Liksom vadfan?! Men vad härligt att du hittade något som funkade! Och tack för tips. Jag tänker att jag verkligen ska försöka ge det ordentlig och ärlig chans innan jag eventuellt testar något annat. Jag fattade helt enkelt inte att det kunde vara så himla krångligt att lära sig. Har till och med varit hos barnmorskan för att kolla att min spiral fortfarande sitter rätt eftersom jag blev så orolig över att undertrycket som skapades (när jag inte fattade hur jag skulle släppa på trycket) skulle ha fått min spiral att hamna fel (det kan tydligen hända läste jag, även om det är ovanligt). Tack och lov satt den som den skulle men det kändes skönt att kolla ändå.
      Tack för pepp!

      Gilla

  2. Jag tyckte också det var svårt i början. Och fortfarande ibland (haft min i kanske 2 år nu?). Tycker att tricket är att se till att man får in luft i den för då vecklar den liksom ut sig rätt (utan undertrycket).
    Sen har jag köpt en menskopp med ring vilket är grymt när det gäller att ta ut den. Fattar inte varför inte alla har ring? En liten pigg verkar ju skitsvårt att få bra grepp om? Min kommer från me luna men det finns säkert fler som har ring. Det borde de ha iaf 🙂 Hoppas det ger med sig!

    Gilla

    1. Min är räfflad och har en ganska lång pigg och jag får liksom krysta ut den tillräckligt långt först för att sedan kunna komma åt och trycka på själva koppen efter jag har dragit lite i pigge . Tog ett tag innan jag fattade det. Ring låter ju annars himla smidigt…

      Gilla

  3. Jag hör till de som sjunger menskoppens lov men jag tyckte också det var svårt att sätta in och ta ut den i början och det dröjde några cykler innan jag slutade känna den. Låt det ta lite tid eller pröva ett annat märke! Det är så värt det när man aldrig behöver köpa bindor igen 🙂 Och när andra kvinnor inte kan bada för att de har mens blir jag alltid så förvånad tills jag kommer på att de antagligen inte använder menskopp 😀

    Gilla

  4. Förresten kom barnen in i badrummet en gång precis när jag höll på med menskoppen så jag blev tvungen att förklara menscykelns mysterier för dem. Det är faktiskt riktigt kul om man går in för det. Det finns massor med bra bilder och animationer på internet, och det är lättare när de är små för de tycker inte att det är ett dugg konstigt eller pinsamt, bara spännande! Du kan ju ta hur barn blir till när du ändå håller på 🙂

    Gilla

    1. Haha! Det låter ju skitjobbigt och härligt på samma gång. För tillfället blir jag bara stressad om barnen kommer in medan jag försöker så får nog avvvakta med ”blommor och bin” diskussionen lite 🙂

      Gilla

  5. Innan jag fick till tekniken och fattade hur jag skulle göra så tyckte jag som du, det var bara jobbigt. Efter ett tag så provade jag en MonthlyCup från http://www.menskopp.se och då var det som att allt föll på plats. Tycker att den var mycket lättare att föra in (den är lite snäppigare i silikonet så den öppnar sig lättare) och sen har den bra greppränder och en kula längst ner (inte en stav/pinne). Jag tycker verkligen att det blev lättare att få tag i den och sen kunna släppa på undertrycket tack vare kulan och greppränderna. Det gäller nog att hitta en kopp som passar just dig. Jag är i alla fall supernöjd med min! 😀

    Gilla

    1. Det är den modellen jag har nu. Just det där ”snäppet” har jag kännt av när den liksom ”smäller upp” ibland innan den hamnar i rätt position. Aj!
      Men som sagt. Är väl bara att fortsätta öva. Verkar ju inte som att det bara är jag som har lite inkörningstid 🙂

      Gilla

Kommentera

