DET ÄR NU SOM LIVET ÄR MITT

Just nu befinner vi oss utanför Vimmerby hos mina svärföräldrar efter att ha firat Kristoffers faster och umgåtts med släkt och kusiner. Och jag måste bara få dela med mig av en underbar avslutning på den här dagen. Dagen avslutades nämligen på ett, för mig, ganska idylliskt sätt.

Jag hade nattat Märtha och Kristoffer tog hand om disken medan hans föräldrar nattade Aaron som låg bortskämd i mitten av deras sängar. Ute var det vindstilla och inte ett moln på himlen när jag gick för att samla ihop leksakerna, solstolarna och badhandukarna som hängde på tork (släkten hade hyrt simhallen i Gullringen under dagen så det var därför vid hade badhandukar på tork).

När vi plockat undan satte jag och Kristoffer oss i varsin lammskinnsfåtölj och höll varandra i handen samtidigt som vi såg på hur solen gick ner mellan tallarna. Himlen var guldigt varm, fåglarna kvittrade högt och jag såg årets första mygga knacka på fönstret. Vi pratade om livet och funderade på vad som utmärker oss ingenjörer i rollen som konsulter, entreprenörer och beställare. Vi pratade drömmar, förhoppningar, rädslor och allt däremellan. Vi tänkte högt och pratade hus och länder att bo i, när vi ska hinna med allt vi vill göra, hur vi tror våra karriärvägar kan gå och hur åldrandet bland nära blir smärtsamt påtagligt. Tidigare under dagen hade jag oroat mig över att amningen snart kommer behöva ges upp (och gråtit en skvätt över det), spelat upp ”det är nu som livet är mitt, jag har fått en stund här på jorden” (från filmen Så som i himmelen) i mitt huvud och våndats över att tiden springer iväg medan jag står still.

Men så fick vi alltså den där stunden tillsammans. Sammanflätade händer. Osäkerhet och förväntan som bubblar till ytan. Glömmer bort tiden och fortsätter prata till det är dags att sova. Som ett annat förälskat par. Och jag går och lägger mig med ro i sinnet och ett leende på läpparna. Jag känner lugn och tacksamhet över min familj. Över Kristoffer. Över vem jag är just nu.

Det är nu som livet är mitt.

Kommentera

