DET DÄR PUSSLET

Jag läser inlägg om livspussel och tårtbitar för balans och funderar på om det finns någon bättre liknelse för att beskriva att det där pusslet aldrig läggs klart eller att tårtbitarna äts upp efter hand. För även om jag själv kan beskriva min tillvaro som pusslandes och också vill balansera mitt liv för att alla delar ska få utrymme, så känner jag ibland att liknelsen haltar. Hur beskriver jag att tillvaron är mer dynamiskt? Ska jag tänka varje dag som en tårta som ska ta plats på ett större kalas? Eller kanske varje dagspussel som del av ett enormt pussel med en massiv hög olagda bitar som ligger huller om buller?

Nä jag vet inte. Bara flummar ut nu men skulle gärna vilja ha en bättre bild i huvudet. Funderar på att likna det vid en stor trädgård där jag måste kratta, gallra bort ogräs, så nytt, vattna, gödsla och skörda (och så om igen). Men detta bygger ju på att de/den jag pratar med är med på banan. Kanske till och med är någon som förstår sig på trädgårdsbestyrens göromål. Nä äsch, jag kanske ska hålla mig till en låda pussel ändå.

Kommentera

