OM ATT ÖNSKA SIG SMULTRONSTÄLLEN

år 2010-51
Det finns en sak jag saknar med med att bo där vi bo. Eller ja. Det finns massa saker som jag saknar men en sak som slog mig i morse. Jag saknar att inte ha något litet smultronställe att gå till. Hemma i Harplinge där jag växte upp hade vi skogen och Agaretsberget som bakgård med ängarna i blickfång och havet några kilometer bort. Och eftersom vi alltid har haft hund så innebar just närheten till skog att vi också var där ganska ofta. Typ varje dag.
år 2010-50 år 2010-47
I skogen finns det backar som lyser upp i vitsippevitt på vårvintern. Lite senare filtrerar boklöven solens strålar så att det där stråket jag brukade välja blev mjukt klorofyllgrönt. Sedan kommer sommaren och den bästa doften är att gå ut i skogen efter en regnskur. Marken är mjuk och luften ren. På hösten färgas löven och jag älskade att få promenera den där sträckan där lönnträden växte. Jag kunde gå som ett litet barn och sparka de stora drivorna prasslande löv framför mig. Sedan kommer vintern och förhoppningsvis snön. Och när snön äntligen ville lägga sig så tog jag och alla andra barn i området våra pulkor och snowracers för att gå till pulkabacken. år 2010-52
år 2010-54 Jag älskade att få växa upp i vårat hus i Harplinge. Men det är först nu jag börjar förstå hur mycket jag saknar alla de där viktiga platserna. Skogen. Ängarna. Havet. Utsikten. Inget av det där har jag nu. Istället har jag ett trevligt hus som tyvärr ligger på en rätt trist plats. Missförstå mig rätt. Jag är jätteglad över att bo där just nu. Det passar oss i livet. Men jag kan inte se mig bo där speciellt länge till. Några år. Sedan behöver vi något annat. Något som kittlar fantasin lite mer. år 2011-14-2

år 2010-57 år 2010-65

Kommentera

