PURJOLÖKSSOPPA

Okej, förlåt. Det blev lite overload på matinläggen nu. Men jag kom på att jag inte berättat om den här fantastiska lilla aperitifen som vi fick på mina svärföräldras favoritrestaurang när vi var i Spanien. Denna ljuvliga lilla soppa som visade sig vara en purjolökssoppa (förutsatt att inte min spanska/engelska är helt åt fanders – i så fall kan det ha varit vad som helst) så len och så smakrik att vi beställde in två till eftersom Märtha slukade min.
20170608-IMG_7356

Jag vet inte hur väl det framgår av bilden men den serverades i pytteformar med olivolja (tror jag det var, vad annars liksom?), små krutonger och lite gräslöksklipp. Nu känner jag att jag måste försöka återskapa denna smaksensation här hemma på något sätt. Jag tänker mig att den säkert har både grädde och vitt vin i. Någon som läser som vågar sig på en gissning?

Rackars. Jag borde verkligen ha frågat efter en lite mer utförlig beskrivning av receptet, men med tanke på kyparens knackiga engelska och min bristfälliga spanska så var det inte riktigt läge för det.

Kommentera

