SOMMARLOV OCH SOMMARLISTA

Igår gick jag och Kristoffer på semester efter varsin hyfsat produktiv (nä, not so much) arbetsdag. Idag har vi kickat i gång ledigheten genom att ha ett par kompisar på besök och imorgon kanske mina föräldrar piper in här lite spontant eftersom de funderar på att köpa en hästtransport från Älvängen (som ligger några kilometer från oss). Det har regnat lite men är ganska varmt och jag känner mig inte speciellt stressad av vädret. Det är ju den här typen av väder jag förväntar mig i sommar liksom.

Hursomhelst så satt jag och försökte lista vad jag vill göra. Jag tänker att det blir lättare att uppnå de där sommarmålen om jag uttalar dem högt liksom. Och så hittade jag Sandra Beijers lista för ett tag sedan och tänkte köra den rakt av.
20160622-IMG_0190 Juli i Fägrilt
Mina planer för sommaren: Som vanligt har vi ganska lösa planer för sommaren. Vi brukar inte vara så uppstyrda och det är både skönt och lite halvjobbigt. Men vi har i alla fall kommande två veckor nästan helt planerade och sedan lite tankar om hur de sista två ska vara.

Bästa sommarstället: Revesjö och stranden i Haverdal eller Särdal eller Steninge. När jag tänker sommar tänker jag på all tid jag spenderat istugan i Revesjö eller med mina kusiner vid stranden hemma.
Juli i Sjötorp Juli i Sjötorp
Juli i Sjötorp
Här badar jag helst: Haverdal. Långa sandstränder och massor av plats att bre ut sig på. Varvar sola med att köpa glass på Margits kiosk, spela strandtennis, fånga krabbor och vandra fram och tillbaka längs stranden. Älskar att komma hem och lukta hav och vara sådär klibbig och liksom känna sig lite halväckliga men samtidigt väldigt äkta på samma gång. (OBS, Jag fattar om folk som inte är uppväxta med att bada i saltvatten, inte kan relatera till det här…)

Hur länge ska du vara ledig? fyra veckor

Vad ser du mest fram emot? Att inte behöva leverera något utan bara va
20160611-IMG_9731 20160712-IMG_1055 Vad kommer du köpa inför semestern? Jag har sådant sjuuukt begär efter att köpa kontorskläder så det är inte sant. Vill köpa typ en helt ny garderob inför hösten. Sommarkläder skiter jag dock i. Det får bli som det blir. Andra saker vi pratar lite löst om en ny kamera…

Vad kommer du äta? Massa grillat gissar jag. Och förhoppningsvis många goda sallader och grejer från vår egen trädgård. Bland det bästa jag vet är att stå och äta sockerärtor eller morötter direkt från landet.

Vad kommer du dricka? Vatten och Kaffe med mjölk. Är inte det minsta sugen på alkohol men hade gärna velat skriva ”ett fylligt glas rött till den grillade buffén” eller ”en svalkande öl efter badet” för det låter så härligt. Men det är helt enkelt inte jag längre.

Vad kommer du ha på dig? Förhoppningsvis så lite som möjligt eftersom vädret ska vara varmt och skönt hela tiden. Yeah right. Knappast. Men drömma kan jag ju. (Lägger in två bilder på hur jag såg ut 2010. Känns som att dessa kläder fortfarande funkar utfall att jag inte kommer leva i en bikini.)
år 2010-145
år 2010-138 Det här lyssnar jag på i sommar: Mina barn som skrattar och leker med varandra. Märtha som pratar mer och mer och Aaron som vill läsa sagor för henne.

Favoritsommardoft: Skogen efter att det regnat

Hur kommer du att göra dig illa? Rent statistiskt så borde det nog bara bli lite blåmärken. Mardömmen är ju annars getingstick. Ja, jag vet. Det låter skitfånigt, men jag hatar verkligen getingar.
år 2010-90
Sjötorpveckan
Vad oroar du dig för? Att jag inte ska kunna koppla bort jobbet. Att det ska regna hela tiden. Att jag ska sköta all markservice medan Kristoffer jobbar med huset. Att vi ska bli sjuka.

Den ultimata sommardagen: Före jag hade barn skulle jag säga: packa strandväskan tidigt med mat och dryck och böcker och sedan pipa ner till havet där hela dagen skulle spenderas. Sedan skulle jag komma hem lagom när någon (typ min lillebror) kom hem från havet med en stor makrillsfångst. Vi skulle äta färsk makrill och spana ut över ängarna. Det skulle vara vindstilla så att vi kunde spela badminton och inte ett endaste surrande mygg eller knott skulle höras. Nu med barn har jag nog inte riktigt kommit fram till en dröm-dag än. Men förra sommaren hade vi en fin utflyktsdag som var så där härligt kravlös. Utan att innehålla något speciellt var den ändå fantastisk. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför den var det. Kanske var det bara att vi var glada och var tillsammans. 20160612-IMG_9779
Revesjö
Hur kommer du minnas din semester sen i september?
Förhoppningsvis som lugn och kravlös. Har dock på känn att jag kan bli besviken om vi upprepar förra sommarens misstag. Men allt är ändå lite lättare nu när barnen är större så det känns ändå ganska hoppfullt.

3 reaktioner på ”SOMMARLOV OCH SOMMARLISTA

Kommentera

