”DE FYRA LIVSSTILSVALEN SOM ÄR MEST EFFEKTIVA FÖR ATT MINSKA DIN KLIMATPÅVERKAN”

På Märthas namnsdag publicerades en artikel i Environmental Research Letters med rubriken: ”The climate mitigation gap: education and government recommendations miss the most effective individual actions”. Är det någon annan som hunnit läsa den än? Eller har ni också gått in i semestermode? Bara titeln är ju fantastisk. Jag har inte hunnit läsa originalartikeln än, men däremot har jag läst sammanfattningen på svenska: De fyra livsstilsvalen som är mest effektiva för att minska din klimatpåverkan” som Lunds universitet lyfter fram. Dessa fyra levnadsstilar är:

  1. Få ett barn färre
  2. Lev bilfritt
  3. Undvik en transatlantisk flygresa
  4. Ät en växtbaserad kost

Eller ja. Här tycker jag att kanske (baserat på grafen som visas) att de borde slängt in köp förnybar energi före att äta växtbaserat men jag har ju som sagt inte läst hela artikeln än så det verkar ju lite förmätet av mig att sitta här och mansplaina för författarna (även om de inte kommer läsa det här blogginlägget.

Anywho. Jag tyckte att det var en riktigt bra artikel bland annat på grund av en viktig liten detalj som står där. Nämligen

”Studien visade också att de fyra livsstilsval som var mest effektiva för att minska en persons koldioxidavtryck oftast inte var omnämnda i vare sig utbildningsmaterial riktat mot gymnasielever (i studiens fall i Kanada) eller i rekommendationer från USA, Kanada, Australien och EU. Rekommendationerna lyfte snarare fram mindre effektiva handlingar för att påverka klimatet i positiv riktning som återvinning eller återanvändning, exempelvis genom att ta med sig en tygkasse till affären. Det är till exempel 100 gånger mer effektivt för klimatet att äta en växtbaserad kost än att använda en tygkasse.”

Alltså, istället för att trycka på de saker som gör riktigt stor skillnad för klimatet så går vi efter devisen ”många bäckar små”. Och många bäckar små är superbra, men jag tror att risken är att folk tror att de hjälper klimatet jättemycket när de i själva verket kanske bara lättar sitt samvete. Ja, jag vet. Det här låter ju jättehårt. Och jag är på inget sätt bättre här än någon annan. Jag känner mig också nöjd när jag har med mig kassar till affären och köper mitt ekologiska kött. Vad jag egentligen borde göra är att ta cykeln/tåget till affären och köpa något vegetariskt. Typ. Och ja, jag vet ju allt det här redan, men att få siffror på det gör det så mycket tydligare. Men jag är lat och jag har okej ekonomi. Så jag har råd att ta bilen, jag har råd att köpa det dyra ekologiska köttet. Och jag orkar inte cykla/ta tåget de 5 kilometrarna till affären. Jag orkar inte leta upp massa vegetariska recept på ett bräde och bli vegetarian.

Men.

Artikeln har gjort mig mer målmedveten om att sakta gå över till en växtbaserad kost. (Vi har redan börjat introducera fler vegetariska recept och jag väljer vegetariskt när jag äter ute). Och även om vi inte kommer kunna/vilja bilfritt så kanske vi ska ha denna artikeln i åtanke när vi väljer nästa bil.

En reaktion på ””DE FYRA LIVSSTILSVALEN SOM ÄR MEST EFFEKTIVA FÖR ATT MINSKA DIN KLIMATPÅVERKAN”

  1. Ping: VARM POTATISSALLAD – LE

Kommentera

