EN SMULA LYCKAT FÖRÄLDRASKAP

Att lyckas i sitt föräldraskap. Vilken konstig tanke ändå. Hur ska jag kunna mäta om jag lyckats som förälder egentligen? Måttstocken måste väl se olika ut beroende på vem betraktaren är? Ändå återvänder jag ofta till tanken på att jag känner att det är otroligt viktigt för mig att lyckas i mitt föräldraskap. Jag tänker mig att det handlar om att lägga ihop tillfällen som tillsammans bildar en helhet. Allt jag gör måste inte vara bra, men slutsumman måste bli bra.

I går kväll var ett exempel på något som i min värld handlar om ett lyckat föräldrarskap. Nämligen om att vara med och skapa vackra minnen för våra barn. Och att jag och Kristoffer gör det tillsammans med barnen.

Klockan var 18.30, solen varm och vinden näst intill obefintlig. Vi var i stugan i Revesjö och istället för att börja varva ner och natta barnen bestämde vi oss för att ”gå på utflykt” i det ljuvliga vädret. Först i trädgården där vi klättrade på ”berg”, sedan gick vi på ”tigerjakt i djungeln” och därefter gick vi ner till sjön. Vattnet låg som en spegel och vi började ta av oss skor och byxor och vadade ut i vattnet. Kallt men ändå härligt. Och så plötsligt var båda barnen nakna, Kristoffer fick strippa ner till bara kalsonger och med ens var kvällsdoppet ett faktum.

Sommarlov. Två små guldlockar som plaskar längs med en mjuk sandstrand. Att ha den bilden på näthinnan känns nästintill magiskt för mig. Och jag vill att Aaron och Märtha ska få känna på samma sätt. Jag vill att de ska minas sina somrar som oändligt långa, fyllda med nakenbad i solnedgången och upptäcktsfärder i skogen tillsammans med sina föräldrar.

Jag är nog som mest lycklig när jag får vara tillsammans med min lilla familj. (Kristoffer, Aaron och Märtha. Tänk att det blev vi!) Och om jag kan överföra något av den känslan av lycka och tacksamhet till Aaron och Märtha så tror jag att jag har lyckats. Ett pusselbit lagt i det där stora pusslet av ett lyckat föräldraskap.
Snapseed

Kommentera

