OM ATT TACKA NEJ TILL ETT RENOVERINGSOBJEKT

Den här första veckan efter semestern har vi varit med i en budgivning på ett 70-tals hus i Kungsbacka. Jag tror vi hade kunnat vinna den om vi inte tillslut hade förbättrat våra kalkyler och insett att ja, vi kanske har råd att köpa huset, men vi har inte råd att göra alla de renoveringar som vi tror krävs. Eller vi kanske hade kunnat göra dem, men till vilket (emotionellt) pris? Det har varit otroligt påfrestande rent psykiskt. Men nu, när vi valt att dra oss ur så känns det så jäkla skönt. Det var som att vi direkt efteråt fick en energiboost till att fundera över de förbättringar som vi ska göra med huset här. Inga stora saker, men lite smått och gott helt enkelt. Som det alltid är med hus. Jag är så himla glad för att vi hittade det där huset, gick på visning och på att vi började räkna på det. Det har nämligen gjort att vi smalnat av vad vi söker efter i vårt nästa hus och hur stora ekonomiska resurser vi har att jobba med.

Dessutom har den här processen lett till att vill försöka förstå vår ekonomi. Något som jag tycker är skitsvårt. Jag har tänkt på det länge men inte riktigt haft orken att börja. För i vilken ska jag börja när all info jag får ändå rinner av mig som vattnet på en gås? Det är som att allt vad siffror, avtal, skatter osv heter inte fastnar i min skalle. Jag kan t.ex inte berätta hur mycket pengar jag tjänar utan att titta på min lönespecifikation. Jag har absolut ingen susning om vad vi läger på mat, kläder, försäkringar, bilen, el, vatten etc varje månad. Jag vet inte det här TROTS att jag varje månad kan se våra räkningar och hur pengarna dras. Som någon form av grav ekonomi-demens.

Men. Det ska det alltså bli ändring på. Steg 1 är att förstå alla fasta kostnader vi har. Steg 2 är att börja bli mer förutseende om vilka kommande utgifter utöver det vanliga som kommer. Och steg 3 blir kanske att försöka se var vi kan spara in pengar.

20170728-IMG_8718
Märtha är skeptiskt till min relation till ekonomi och tycker att jag borde kamma till mig. Antar jag att hon tänker. Who knows liksom.

 

Kommentera

