NÅGRA AV HÖSTENS MÅL

Jag känner mig stark. Både mentalt men också lite mer fysiskt stark. Jag känner att jag ser på den kommande hösten med tillförsikt och med en skön känsla i kroppen. Känner mig utvilad efter sommaren och liksom allmänt glad. Jag känner att jag har kommit till insikt om några större saker och det finns vissa förändringar jag vill göra i mitt liv. Tänker att jag skriver ner dem här på bloggen så att ni också vet.

Hela sommaren har jag läst Harry Potter och även om jag tenderar att bli smått manisk när jag läser så är det så avkopplande att få läsa. Jag vill helt enkelt fortsätta läsa nu i höst. En bok per månad kanske kan vara ett rimligt mål? Och liksom få in det i min vardagsrutin. Jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att utmana språket och få koppla bort den egna verkligheten för en stund. En annan typ av verklighetsflykt än det där spelandet
20180817-IMG_6628
Jag har insett hur starkt styrd jag är av hormoner och att jag behöver vara medveten om det när jag tar emot dåliga besked. Att jag kanske helt enkelt behöver säga det högt för mig själv att ”ja, men Lina, just nu är du lite mer känslig än vanligt så det där hen sa kanske inte betyder exakt det din hjärna sa till dig att hen sa”. Det hänger också lite ihop med något jag hörde i Framgångspodden där ”Natthiko” sa att en av hans största insikter var att ”tro inte på allt som du tänker”.
20180730-IMG_627020180511-IMG_3864
20180726-IMG_6128
Jag vill fortsätta träna. Jag känner att jag vill bli starkare än vad jag är nu. Och snyggare. hehe he he… Nä då. Eller jo. Lite snyggare i alla fall. Men framför allt vill jag känna att jag har en större motståndskraft mot infektioner. Att jag lättare klarar av alla kommande VAB-dagar och förkylningar och influensor. Och så vill jag skapa bättre vanor för ett längre liv. Ett långt och friskt liv. Utan allt för ömmande kropp och själ.
IMG_207620180715-IMG_5258 Det fjärde målet handlar också om att försöka må bättre. I mitt fall genom att avstå från godis. Just nu har jag ett gravt godisberoende som jag inte kan hitta ursäkter för längre. Jag äter godis nästan varje dag. Jag har noll självbehärskning om jag vet att det finns hemma och jag kan lätt trycka i mig 100g choklad utan vidare. Det gör att jag känner mig så styrd och liksom som en slav under mitt ”beroende”. (Jag använder beroende här i brist på bättre ord. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det annars.) 20180718-IMG_5651
20180721-IMG_5974
Emma & Stefan

2 reaktioner till “NÅGRA AV HÖSTENS MÅL

  1. Vilka bra mål!

    Check även hos mig på det där med godisberoendet… suck.
    Fast här kan en 200 gram chokladkaka försvinna i ett nafs 😦
    Det enda som funkar är helt enkelt att inte köpa. Så jag hänger på dig med din godisutmaning! Tror dock att det blir svårt med ett strikt förbud för min del. Måste nog ha det tidsbegränsat. Eller att jag håller mig till lördagar?…

    Skyller för övrigt ovanstående lite på det där med hormoner också. Har inte använt något hormonellt preventivmedel på säkert 12-13 år och nu har jag precis börjat med hormonspiral. Är min svärmor (som också råkar vara gynekolog) som tjatat på mig att jag borde skaffa en sån. Tydligen väldigt vanligt bland idrottande kvinnor.
    Efter lite (mycket) funderande så har jag iaf valt att pröva. Dels för att minska mina massiva blödningar (hoppas de försvinner helt) så jag slipper äta kompletterande järntabletter och dels för att förhoppningsvis bli lite jämnare i humöret över hela månaden. Det handlar dock om väldigt låga hormonerdoser. Eftersom spiralen verkar lokalt så räcker det med en dos som är ungefär lika stor som om man skulle äta 1 minipiller per vecka. Jag har som sagt precis börjat med detta så jag kan inte riktigt utvärdera än om jag blir jämnare i humör och tankar men jag hoppas det! (Sorry om jag blev för personlig här).

    Träna försöker jag ju alltid hålla på med 🙂

    Läsa böcker-målet gillar jag också. Älskar att fasta i bra böcker. Jag är på den också. 1 i månaden låter rimligt!

    Kul att du skriver!
    Kram!

    Gilla

    1. Tack för att du tog dig tid att svara. Vad glad jag blev när jag läste det!
      Hrm. Det här med hormoner alltså. Jag har en vanlig spriral och min läkare rekommenderade mig att äta extra järn när jag har mens (på grund av lågt järnvärde) men jag vet inte om det gör någon större skillnad. Kanske att jag inte blir lika trött då och på så sätt kan klara motgångar bättre då?Typ. Gissar bara här. Får se nästa gång jag är hos gyn om hon föreslår något annat.

      Jag har klarat mig utan godis i tre dagar nu och känner mig som ”the King of the World!” skitfånigt men ändå en skön känsla. Får se hur länge jag klarar. Jag hade också velat hålla mig till lördagsgodis bara men jag vet inte om jag klarar det. Kanske blir som pandoras ask och det vill jag ju inte. Annars är jag precis som du. Jag får bara låta bli att köpa för att klara det.

      Din träning är så inspirerande och jag bruakr sitta med ett stort leende när jag kollar igenom din ”badsommar” på instagram. Fast jag är lite mer badkruka än vad du är 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s