SIX WEEK CHALLENGE

Förra söndagen körde jag igång med min 6week challenge. I höstas gav jag det i födelsedagspresent till Kristoffer och nu fick jag tillbaka det (i födelsedagspresent) eftersom han tyckte det var så kul och har fortsatt med träningen.

Utmaningen går ut på att under 6 veckor så ska jag träna CrossFit 3 gånger i veckan och följa en specifik diet anpassad för mig.

Målet är att hitta något som jag tycker är roligt och som jag känner att jag kan hålla på med länge. Men samtidigt ska jag inte sticka under stol med att säga att jag också vill bli mer norm-snygg. Få lite mer definierade muskler. Känna att jag orkar mer. Att jag är stark för barnen och visar dem att det är roligt att hitta en träningsform man trivs med. Så det är både ett långsiktigt mål och ett aningens mer ytligt/kortsiktigt.

Träningen går okej än så länge. Har visserligen just nu så mycket träningsvärk i magmusklerna att det gör skitont att hosta. Men men. Det går snart över. Imorgon lär jag istället ha samma onda i armarna och nästa gång i benen… Saken är bara den att maten är ofantligt tråkig. För det är ju så att för att nå bäst resultat med min utmaning så ska jag äta på ett visst sätt. Jag har en lista på vad jag får äta liksom. På listan står framförallt mycket protein och grönsaker och nästan inget fett och kolhydrater. Visst att det bara handlar om att äta så här i 6 veckor men just nu känns sex veckor som en låååång tid.

Det som är positivt med dieten (utöver att jag förhoppningsvis kommer få bra resultat och bygga muskler) är att jag har fått möjligheten att sitta med en excellista och gå igenom råvaror som inte är listade bland mina matförslag för att se hur kag kan bygga andra recept än de som redan är föreslagna. Och det är ju kul med excel 🙂 Jag har alltså insett, kanske något förenklat, att näringslära egentligen bara om matematik. Du räknar protein, fett, kolhydrater och energi. Och genom att göra mina beräkningar kan jag bygga ut lite roligare recept och därmed göra maten roligare. För sånt är viktigt. Mat ska ju vara kul.

Ah well. Vi får se hur det går. Det är i alla fall kul att komma igång med något även om det är lite pusslande att få ihop både mina och Kristoffers träningstider.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s